Sjukdomsinsikt

Mer
4 år 2 veckor sedan #1241162 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Sjukdomsinsikt
Jag föreställer mig att jag har god sjukdomsinsikt när jag inte är psykotisk. Det har läkare och sjuksköterskor sagt till mig. Psykologi är något jag varit intresserad av länge. Det har varit till hjälp, framförallt att uppmärksamma och känna igen tidiga tecken på psykos.

För mig börjar det nästan alltid med att sömnen spårar ur.
Mer
4 år 2 veckor sedan #1241165 av mopa
Svar från mopa i ämnet Sjukdomsinsikt
Nuförtiden har jag sjukdomsinsikt. Men i början då läkaren talade om för mig att jag hade schizofreni då blev jag arg på honom.
Mer
4 år 2 veckor sedan #1241179 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Sjukdomsinsikt
I mitt tilfelle må psykiaterene som manglet innsikt. Hadde jeg gått til allmennlege og sagt at jeg hadde kognitiv svikt, ville jeg blitt trodd. Psykiatere tror på stemmer ingen andre enn pasienten kan høre. Hjerneskader er terra incognita for kliniske psykiatere.
Mer
4 år 2 veckor sedan #1241180 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Sjukdomsinsikt
Jag frågade själv läkaren om jag hade schizoaffektiv när jag var inlagd. Han var paff! Självklart! det är ju uppenbart! sa han!

Men det var första dagen som diagnosen nämndes i journalen....
Mer
4 år 2 veckor sedan #1241183 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Sjukdomsinsikt
Svært få psykiatriske diagnoser er egentlig åpenbare. En kreftdiagnose er betydelig mer pålitelig enn en schizofrenidiagnose.
Mer
4 år 2 veckor sedan #1241194 av wasp
Svar från wasp i ämnet Sjukdomsinsikt
Visst har jag sjukdomsinsikt, utom vid min första stora psykos. Mig var det inget fel på, alla andra var bänga i skallen!