Vanföreställningssyndrom/förföljelsemani - hjälp, mediciner hjälper inte??

Mer
3 år 4 månader sedan #1297198 av Star
:flag :flag

Någon som har erfarenhet av vanföreställningssyndrom??
Vanföreställningssyndrom med paranoida inslag, förföljelsetankar/känslor.

En ung person i min närhet/familj började bli paranoid och känna sig förföljd för ungefär 12 år sedan. Personen blev tvångsinlagd på psyket 2013 har haft kontakt med öppenvården sedan dess. Haft tillgång till psykologer/terapeuter(3 stycken) och läkarkontakt. Personen har testat två olika mediciner mot sin sjukdom men det har inte hjälpt. Så personen slutade ta medicin och samtalskontakt har inte hjälpt. Samtalen har varit två gånger i månaden, 55 min per gång. Personen tror att någon har varit och flyttat på saker i bostaden, att någon raderar skoldokument på skoldatorer, att någon trakasserar personen för att få personen att ta livet av sig m.m.



1. Varför hjälper inte medicinerna? Är det värt att testa ännu fler som kanske är starkare och har ännu fler biverkningar när det inte verkar har någon effekt?

2. Vad ska personen göra för att kunna bli frisk när samtal inte hjälper? Är det någon som har erfarenhet av förföljelseparanoia och hur man blir av med det?
Mer
3 år 4 månader sedan #1297200 av Geta
Hej och välkommen!

Vanföreställningssyndrom är inte samma som schizofreni. Vanföreställningarna kan sitta väldigt djupt och då hjälper inte mediciner som vid schizofreni. En del kan leva med sina vanföreställningar.
Mer
3 år 4 månader sedan #1297201 av Star

Geta skrev: Hej och välkommen!

Vanföreställningssyndrom är inte samma som schizofreni. Vanföreställningarna kan sitta väldigt djupt och då hjälper inte mediciner som vid schizofreni. En del kan leva med sina vanföreställningar.


Det är min bror som fått detta. Vad ska han göra? Om inte mediciner hjälper?
Kan säga så mycket som att han haft väldigt grova trauman från barndomen, och då syftar jag på trauman som startade vid 7 års ålder och som tog slut vid 15 års ålder.
Kan det vara därför mediciner inte hjälper? För att det är trauman?
Mer
3 år 4 månader sedan #1297202 av Geta
Är han själv medveten om sina vanföreställningar? Går det att diskutera med honom?
Mer
3 år 4 månader sedan #1297203 av Cosmos
Hej och välkommen! Vad bra att du hittat hit!

Tycker det låter väldigt ångestrelaterat. Likt personer med tvångssyndrom förlägger man inre ångest och oro ut till omgivningen där det konstigt nog är lättare att handskas med. Hotet kommer s a s utifrån. Man brukar kalla det projicering och det är fler än man tror som projicerar bland "normala" människor.

Men att han känner att någon vill driva honom till självmord är väldigt allvarligt! Det är viktigt att gå på djupet med detta.
Mer
3 år 4 månader sedan #1297204 av zoegas
Mediciner dämpar symptomen. Men att bli frisk är bara en önskedröm. Han borde ha utökad kontakt med psykiatrin. Och absolut inte sluta med medicinerna.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻