Vad göra vid fel diagnos?

Mer
3 år 2 månader sedan #1321128 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vad göra vid fel diagnos?
Diagnosen cykloid psykos finns fortfarande i ICD-10 men används nästan aldrig nuförtiden. Men till skillnad mot schizoaffektiv är psykosen återkommande vid samma tidpunkter/säsonger. Brukar ha ett snabbt insjuknande.

På 80-talet trodde jag att jag kanske hade cykloid psykos eftersom jag fick ett hastigt insjuknande. Men när jag förblev psykotisk under en längre tid fick jag diagnosen psykos UNS (utan närmare specifikation, tror jag det betyder). Det visade hur lite man visste när det gällde min sjukdom. 
Mer
3 år 2 månader sedan #1321317 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad göra vid fel diagnos?
När DSM5 utarbetades skulle först schizoaffektiv diagnosen försvinna. Den har varit ifrågasatt länge, men den blev kvar, men kraven är att 50 % av tiden skall det ha varit depression eller mani.
Mer
3 år 2 månader sedan #1321351 av Drummer
Svar från Drummer i ämnet Vad göra vid fel diagnos?
Jag anses nu friskförklarad men det menar inte på att jag mår bra än. Det ska ju göra en utredning på mig om min Sociala Fobi samt depression och ångestdiagnoser. Jag kan lida av Schizotyp personlighet också. 
Mer
3 år 2 månader sedan #1321378 av krokus
Svar från krokus i ämnet Vad göra vid fel diagnos?
Schizotyp störning påminner lite om psykos vid schizofreni, fast mildare? Kanske att man kan kalla det "schizofreni light"? Funktionsförlusten är mildare vid schizotyp störning. 
Mer
3 år 1 månad sedan #1323935 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Vad göra vid fel diagnos?
Min psykoterapeut hevdet at jeg befinner meg i kronisk grensepsykotisk tilstand. Det har jeg aldri hørt fra mine forskjellige psykiatere
  • Koltrast73
  • Besökare
  • Besökare
3 år 1 månad sedan #1323936 av Koltrast73
Svar från Koltrast73 i ämnet Vad göra vid fel diagnos?

IngeF skrev: Min psykoterapeut hevdet at jeg befinner meg i kronisk grensepsykotisk tilstand. Det har jeg aldri hørt fra mine forskjellige psykiatere

Koltrasten lyssnar mycket intresserat- har själv liknande fenomen.