är detta vanliga symptom av schizofreni?

  • elinini
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 1 månad sedan #1319855 av elinini
hej! jag heter elin, jag är 25 år och diagnoserad med paranoid schizofreni. jag är väldigt glad att jag hittade en community för oss som har psykos symptom, då jag hela mitt liv känt mig otroligt ensam och missförstådd. förlåt om det är fel ställe att fråga, och att det var dumt av mig att göra en hel tråd om det, men jag undrar om någon annan känner som jag:

jag har haft dissociation hela mitt liv trots psykos symptomen kom mycket senare. jag har alltid haft overklighetskänslor, drömkänslor, samt en tanke om att jag är i fel universum, och vissa saker kommer över till det här universumet - och då får jag något som jag nyss fått veta heter "hänsyftningsidéer", alltså att vissa saker är "otroligt viktiga", och har en speciell betydelse för just mig. för var det kopplat till min paranoia, då jag såg tecken i tv och låtar, men nu är det mer allmänt. det behöver liksom inte vara läskigt... det är som en deju vu eller nostalgisk typ av känsla men så mycket djupare. väldigt svårt att förklara. någon annan som har detta, är det vanligt bland människor med psykos, både hänsyftningsidéerna och dissociation? och jag har ens schizofreni undrar jag, då jag känner att jag inte riktigt fyller kriterierna, så undrar om det är någon annat som spökar. 
Mer
3 år 1 månad sedan #1319857 av Nissegossen
Hej Elin välkommen till Viska.se du har hittat hem!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • elinini
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 1 månad sedan #1319858 av elinini
Svar från elinini i ämnet är detta vanliga symptom av schizofreni?

Nissegossen skrev: Hej Elin välkommen till Viska.se du har hittat hem!
 

tack så jättemycket! 
Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #1319867 av Nissegossen
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Admin1.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 1 månad sedan #1319873 av Jocke
Välkommen in i huset! Det som spökar vill alla här inne i viska påstå har med medicinering att göra. Men jag känner ändå konstiga saker i kontakter med media, truts det mycket medicinerande jag får utstå. Jag kan inte begripa hur man tar sig ut ur denna kärnfråga som media tycks vara villiga att exponera. Hänsyftningsparanoja tror jag de flesta människor får tåla inom sig själva, men jag vet inte hur dem hittar vägen till ett värdigt liv?

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 1 månad sedan #1319880 av Drummer
Detta är mitt senaste läkarutlåtande från slutenpsyk! Försämring i det psykiska måendet med predominata ångest symptom likande Social Fobi i kombination med secundära medelsvåra depressiva symptom!