Hörsel

Mer
3 år 1 månad sedan #1321631 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Hörsel
Jag är känslig för hög volym och buller. Min hjärna pallar inte det.
Mer
3 år 1 månad sedan #1321636 av koi
Svar från koi i ämnet Hörsel
Jag har bra hörsel men kan ej sortera ljuden. Om flera pratar samtidigt sorterar inte min hjärna bort dem jag inte pratar med. På tunnelbanan ex. Jag måste titta på munnen på den jag pratar med för att förstå vad de säger. Svårt med munskydd.
Just nu är tv, väggklocka och katten som äter lika ”höga” eller ”viktiga” ljud för min hjärna. Inget sorteras bort. Tröttsamt.
Mer
3 år 1 månad sedan #1321648 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hörsel
Mycket lättare att verkligen höra om man ser läppar och ögon på den man talar med. Helt annat med skriven text. Har även svårt att verkligen lyssna på ljudbok, i det vill jag ha filmen till. Animerad om så vore.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 1 månad sedan #1321694 av wasp
Svar från wasp i ämnet Hörsel
Har bra hörsel, hör minsta ljud. (Inte så bra alla gånger)
Mer
3 år 1 månad sedan #1321712 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hörsel
Man kan ha överkänsliga sinnen och ljud kan höras högre än de verkligen är. Sedan kan man ha problem att filtrera bort oviktiga ljud, så att hjärnan blir överbelastad. Särskilt när man är nära psykos blir hjärnan överbelastad och det förvärrar symptomen. Vila och tystnad kan vara bra inför psykos.
Mer
3 år 1 månad sedan #1321721 av krokus
Svar från krokus i ämnet Hörsel
Precis som för koi har jag svårt att filtrera bort onödiga ljud. Fullsatta restauranger är ingen höjdare.