Flera personligheter?

Mer
17 år 1 vecka sedan #72789 av ThinkTank
Är det någon av er på viska som har flera olika personligheter? Det är ju ett vanligt missförstånd att schizofrena har flera personligheter men jag undrade om det är någon av er som både har schizofreni och flera personligheter?

Själv har jag som tre olika personligheter men jag är inte sjuk på det sättet att jag inte vet vad som är vad etc. Dock har jag en personlighet som jag har vanligtvis, en då jag löser akademiska problem och en jag ibland använder då jag är social. Är det någon som känner igen sig?
Mer
17 år 1 vecka sedan #72790 av ThinkTank
Svar från ThinkTank i ämnet Flera personligheter?
Men för mig ärdet väldigt kontrollerat alltså. Det är inte så att jag inte kan kontrollera mig själv och är flera olika personer. Jag är en person. Dock så tänker jag på olika sätt och har tre olika personligheter i min person som jag använder beroende på om jag löser akademiska problem, är social eller bara är vanlig. Det vanliga mönstret, eller personligheten är ju jag. Sen tänker jag annorlunda då jag är social bland massa folk och då jag löser akademiska problem. Så egentligen har jag nog bara en personlighet :) jag är ju inte flera personer utan en person med flera personligheter eller som kan tänka på skilda sätt beroende om jag vill lösa något akademiskt problem eller vara social.

Nej. Jag tar tillbaka allt. Jag har bara en personlighet. Bara olika sätt att lösa problem på :)
Mer
17 år 1 vecka sedan #72792 av ThinkTank
Svar från ThinkTank i ämnet Flera personligheter?
Såhär definieras flerpersonlighetsstörning:

Multiple personality disorder (MPD) is a psychiatric disorder characterized by having at least one "alter" personality that controls behavior. The "alters" are said to occur spontaneously and involuntarily, and function more or less independently of each other. The unity of consciousness, by which we identify our selves, is said to be absent in MPD. Another symptom of MPD is significant amnesia which can't be explained by ordinary forgetfulness. In 1994, the American Psychiatric Association's DSM-IV replaced the designation of MPD with DID: dissociative identity disorder. The label may have changed, but the list of symptoms remained essentially the same.

Jag har alltså inte flerpersonlighetsstörning eftersom jag inte har några alternativa personligheter som förekommer spontant och utan att det är med meningen. Jag löser bara problem på olika sätt. Men det skulle vara intressant att höra av någon som har flerpersonlighetsstörning eftersom jag har vissa tendenser åt det hållet trots att jag alltså inte har sjukdomen. Jag är ju en person, jag har en personlighet men olika sätt att lösa problem på. Så jag har nog egentligen inte ens olika personligheter.
Mer
17 år 1 vecka sedan #72793 av ThinkTank
Svar från ThinkTank i ämnet Flera personligheter?
Nej. Jag känner inte igen mig i definitionen av flerpersonlighetsstörning. Jag har bara en personlighet enligt den definitionen.
Mer
17 år 1 vecka sedan #72795 av ThinkTank
Svar från ThinkTank i ämnet Flera personligheter?
Ja. Jag har kommit fram till att jag överdrev lite för att dramatisera innan. Jag har bara en personlighet enligt den defintionen. När jag koncentrerar mig så tänker jag mer fokuserat men det kan knappast räknas som en egen personlighet :) SKulle iaf va intressant att veta vad ni har för tankar :)
Mer
17 år 1 vecka sedan #72796 av ThinkTank
Svar från ThinkTank i ämnet Flera personligheter?
Nu har jag kommit på ett bättre sätt att förklara hur jag fungerar. Jag har en personlighet men är lite mindre social då jag koncentrerar mig och kan vara mer social och tänka lite annorlunda då. Men det rör sig inte om skilda personligheter direkt... snarare skilda beteendemönster för att lösa problem. Jag har en personlighet :)