Att vara sjuk på många sätt, förutom schizo-affektiv.

Mer
16 år 11 månader sedan #75042 av Balder
Jag har aldrig trivts så bra som nu! Nytt arbete och ny medicin (Abilify).

Men jag har under 10 år haft problem som schizo-affektiv. Många psykosutbrott, men jag fick ändå en smärre chock när jag fick denna diagnos 2004.

Igår fick jag veta att jag har ytterligare en allvarlig sjukdom. Mitt hjärta fungerar inte som det skall. Antagligen blir det en operation.

Jag fick en ny chock av detta, men samtidigt var det en lättnad att få veta varför jag så ofta har svimmat och ramlat ner under de senaste 10 åren.

Det känns inte roligt att vara sjuk men samtidigt är jag glad för att vi har duktiga läkare som kan hjälpa oss när vi drabbas av sjukdomar! Det har varit otäckt att bara "slockna" och slå sig genom att ramla ner på gator och torg. .?
Mer
16 år 11 månader sedan #75052 av Geta
Att vara multisjuk komplicerar det hela.
Det är inte helt ovanligt vid dessa åkommor.
Har du gått så länge med dessa symtom.
Att du fått det utrett och att läkarna kan göra något åt det måste vara ett framsteg. Fast att det är chockartat att få veta ännu en diagnos.
Mer
16 år 11 månader sedan #75059 av Fantasio
Vilket hemskt besked att få. Jag antar att det är en invecklad operation, eftersom det rör hjärtat. Jag kan bara hoppas att du återhämtar dig från din hjärtåkomma och kommer tillbaks ännu starkare.
Mer
16 år 11 månader sedan #75074 av Admin1
Konstigt att det tog så lång tid att upptäcka att du hade hjärtbesvär. Jag tycker att svimningarna som du haft borde gjort att de upptäckt det långt tidigare. Hoppas att hjärtoperationen går bra. Det gör ju mycket sådana operationer numera så de har säkert bra rutin. Du håller väl oss underrättade om hur det går för dig framöver.
Mer
16 år 11 månader sedan #75110 av Balder
Tack Geta, Fantasio och Admin!
Att läkarna inte upptäckt mitt hjärtfel innan är också konstigt tycker jag. Lika konstigt var det att det tog 8 år efter min första psykos 1996 innan jag fick min diagnos som schizo-affektiv. Jag har haft många psykoser under dessa år, liksom tillfällen då jag bara "slocknat", ramlat raklång och slått i marken där jag blivit liggande medvetslös en viss tid innan jag vaknat upp själv eller med hjälp av vård.

När jag ramlade hemma 2004 och blev hittad i hallen av min sambo så vaknade jag livrädd upp på sjukhus. Strax innan hade jag levt en hel skräckfylld sommar med förföljselsemani och på sjukhuset fick jag (äntligen) min schizo-affektiva diagnos. Det dröjde sedan några år innan de nu också har kunnat förklara mina perioder av medvetslöshet (först misstänkte de epilepsi).

Från frisk till multisjuk, ja det har varit en ryckig utveckling på 10 år innan jag fått klart för mig att jag är beroende av läkarvård och mediciner/operationer för att klara mig i vardagen. Men jag är ändå tacksam eftersom jag har allt stöd från omgivningen (inkl. Viska).

Men ibland funderar jag på hur man definierar ordet "sjuk". Jag har alltid arbetat heltid och gör det också idag, så jag är bevisligen frisk nog för detta även om jag har två diagnoser. Jag tror inte att jag är den rätte att tala för mycket om sjukdom egentligen eftersom jag inte har värre symptom idag. Behandlingen jag får är trots allt professionell. :D
Mer
16 år 10 månader sedan #75118 av ThinkTank
Skönt att du kan jobba Balder... är nog roligare än att bara vara hemma och dra... det kan bli ganska tråkigt i längden om man inte har någon hobby...