Hur lika är röster och röster?

Mer
15 år 1 månad sedan #185186 av aliasFrollo
Först: Ursäkta om jag råkar starta den här tråden två gånger så att säga, det är inte meningen i så fall utan beror på att det inte verkar ha fungerat förra gången jag försökte posta det här inlägget.

Jag undrar om mina upplevelser av att "höra röster" verkligen uppfyller kriterierna för hallucinationer. Jag berättade för en psykiatriker som jag fick remiss till för självskadande beteende om upplevelsen att jag hörde Guds röst och Djävulens röst men inte visste vilken som var vilken, och då blev jag inlagd för psykos, vilket väl inte låter särskilt konstigt.

Nåväl, nu är jag inte helt 100% säker på att jag verkligen [i:24qr6d9s]hörde[/i:24qr6d9s] rösterna och inte bara upplevde ett slags tankepåverkan eller liknande, för upplevelsen var något diffus (om än mycket plågsam) och jag kommer inte ihåg ordagrant vad de sade (alltså inte ens på ett ungefär såsom jag rimligtvis hade gjort om det vore människor som bråkade med mig på det viset).

Samtidigt har jag svårt att komma på någon bättre beskrivning än att jag hörde rösterna. Det kändes som så otroligt mycket mer, så otroligt mycket starkare, än vanliga tankar och ingivelser.

Jag undrar, hur mycket liknar hörselhallucinationer vanliga hörselupplevelser? Vad jag förstått kan schizofrena rösthallucinationer höras inifrån huvudet, stämmer det? Och kan det vara schizofrena rösthallucinationer även om man inte klarar att återge exakt vad som sägs, och om man känner minsta tvivel på att man verkligen [i:24qr6d9s]hörde[/i:24qr6d9s] rösterna?
Mer
15 år 1 månad sedan #185201 av Nissegossen
Välkommen till viska. Jag kan ju säga att jag har upplevt samma som du, angående rösterna.

De kan höras som de är inuti huvudet och de kan höras utanför huvudet också. Man förlägger alltså rösterna olika, men helt klart att de, är de är och att det är inte medvetet framkallade av en själv.

Frågan är också det om hur det står till, för det kan vara en hörsel illusion också. för hör du dem ute, så kan du ju förnimma såsom att någon där ute ibland folk, som du tror pratar på ett elakt vis om dig, då kan det vara en illusion och inte en hallis

Jag har kort minne och jag kommer ihåg endast ett fåtal av mina röster. Andra ggr har det etsat fast i minnet, för som det verkar, för alltid

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 1 månad sedan #185216 av Geta
Välkommen till Viska!
Personer som räknas som friska kan också höra röster till exempel vid
sorg. Det är inte så ovanligt som man kan tro.
Själv har jag diganosen schizofreni och hör inga röster alls.
Mer
15 år 1 månad sedan #185419 av aliasFrollo
Det är så här, att min psykiatriker påstår att jag har schizofreni men att jag inte riktigt tror på det - men att jag samtidigt vet att det hör till symtomen att inte tro på det, vilket gör det svårare att bedöma för mig. Om ni här på Viska skulle tycka att fenomenet jag beskrev inte verkade som riktiga schizofrena hörselhallucinationer, skulle det öka sannolikheten för att jag är feldiagnosticerad.

Men om jag förstår det rätt blir det inte den typen av dementi?

"Rösterna" skulle i och för sig kunna vara en strikt religiös upplevelse, men det blir ju svårt att för mig att bevisa när jag lider av kliniskt signifikant funktionsnedsättning på grund av ångest och kronisk utmattning.
Mer
15 år 1 månad sedan #185454 av Admin1
Diagnosen schizofreni får man enbart om man hör röster, som ständigt kommenterar det man gör eller om man har röster som samtalar med varandra. Är rösterna av annat slag krävs det minst ett symptom till för att få diagnosen schizofreni - vanföreställningar, negativa symptom, stört tal, eller stört beteende. Du måste alltså haft ett annat symptom än röster också. Arbetsförmågan och den sociala förmågan skall också vara nedsatt.
Mer
15 år 1 månad sedan #185477 av aliasFrollo
Jag har det inte bättre än att arbetsförmågan och den sociala förmågan är nedsatta. "Negativa symtom" har jag, men jag misstänker att det beror på en kombination av Aspergers syndrom och utbrändhet snarare än på schizofreni. Psykiatrikern tycks mena att jag har vanföreställningar, i alla fall har han sagt att jag är paranoid och psykotisk, men jag har ingen sjukdomsinsikt i detta.

Visst, jag är överkänslig och blir överdrivet rädd ibland, men det är väl knappast samma sak som att ha psykotiska vanföreställningar.