Vanföreställningars innehåll - betydelse för fortsatt vård?

  • oz
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 11 månader sedan #291507 av oz
admin jag tror det ligger något i det. Vet inte om de blir generade. En psykläkare borde väl hört det mesta? Kan det inte vara så att de avfärdar vanföreställningars innehåll som ngt trams?
Mer
13 år 11 månader sedan #291508 av Geta
Jag tror att många är väldigt rädda för att tala med andra
om sina vanföreställningar.
Mer
13 år 11 månader sedan #291517 av aspie
Väldigt svåra att avfärda tycks vara vardagliga vaneföreställningar som inte direkt är psykotiska men grundar sig på otrygghet och ganska snäv livserfarenhet och samtidigt på en fantasi om att man är mycket mera känd än vad man är. Jag vet en person (Obs! nu talar jag inte om den släktingen som jag tidigare har skrivit om här på forumet) som vill prata väldigt mycket och man har inte alltid tid att lyssna på. Jag har sagt åt henne att hon borde skriva memoarer.

Hon vägrar definitivt att skriva något, inte ens dagbok. Hon påstår att det skulle bli en sådan uppståndelse med sådana "avslöjanden". Faktum är att hon inte ens skulle få något publicerat, Historierna är så triviala att de definitivt inte har något nyhetsvärde (eventuella skönlitterärara värden skulle vara en annan sak).
  • anonym
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 11 månader sedan #291531 av anonym
Är det inte så att man tolkar verkligheten på ett annat sätt?

Att man "ser och förstår" och använder detta i sitt agerande.

Att förstå (för en utomstående) kan kan ibland vara delvis möjligt (exempel "storhetsvansinne") till en komplett annan tolkning av verkligheten där syn och hörselhallucinationer helt kan styra en "sjuk" människa till en obegriplig handling.

Dessa tolkningar av olika vanföreställningar kommer delvis från upplevda "händelser" som utomstående.
Mer
13 år 11 månader sedan #291532 av Geta
Vanföreställningar behöver inte innebära att man har
hörsel eller synhallucinationer.
Det kan vara i ens fantasi som man får annorlunda och nya
föreställningar om hur allt hänger ihop.
Hjärnan går för högtryck och hittar helt nya mönster och
förklaringar på tillvarons gåtor.
Mer
13 år 11 månader sedan #291591 av Admin1
Mina 6-7 psykiatrer har aldrig frågat mig om vanföreställningar, men röster verkar de mer intresserade av och de frågar ibland om det. Kommenterande röster verkar de särskilt intresserade av. Det måste nästan ha fått lära sig att ignorera vanföreställningar. Vanföreställningar kan också vara knepigare att bedöma än t.ex röster.

Vanföreställningar kan vara lömska. Under en psykos kan man minnas t.ex ett olycksfall man råkat ut för och det kan omvandlas till ett mordförsök egentligen och en komplott. Verkliga händelser kan omtolkas och förändras till något annat som under psykosen framstår som mycket sannolikt.