Har terapi hjälpt dig?

Mer
11 år 4 månader sedan #547118 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har terapi hjälpt dig?
Det stämmer att man i regel blir mycket funktionshindrad efter att ha drabbats av schizofreni. Vårt handikapp räknas till de värsta bland olika sjukdomar. Ju äldre man är när man insjuknar ju lindrigare funktionsnedsättning får man.
Det som jag tycker är konstigt är att vi inte i samma utsträckning som personer med Aspergers räknas som LSS-fall.
Mer
11 år 4 månader sedan #547119 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Har terapi hjälpt dig?
Håller med! Men jag gissar att LSS ska gälla för väldigt många med schizofreni, fast ni får söka hjälp inom personkrets 3.

Den tredje gruppen (1 § 3 LSS) omfattar personer som har:

• andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande

• om de är stora och

• orsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och

• därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

Alla angivna kriterier ska vara uppfyllda för att lagen ska vara tillämplig.


Problemet blir att orka ansöka och argumentera med soc om att man har detta behov. Personligt ombud kan vara en bra hjälp just för sådant.
Mer
11 år 4 månader sedan #547122 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Har terapi hjälpt dig?

zoegas skrev: Det är psykiatrin. Den har en historia med tortyr och tvångsterileseringar bakom sig. Och jag pratar inte om medeltiden. Skicka inte ditt barn till nån pajas som lär honom att det är en massa fel på honom. Han är helt försvarslös.


Fast den "psykiatriska vård" min gammelmormor fick när hon var psykotisk på 30-talet (insulinchocker och spännbälten) har ju extremt lite gemensamt med den vård Fabian och vi får idag. (Blir lite full i skratt när jag försöker se hans trevliga psykolog i rollen som torterare.)

Att något är snett hos Fabian är inget som psykiatrin inbillar honom. Han vill själv ha hjälp mot tvångstankar och röster.
Mer
11 år 4 månader sedan #547124 av björk
Svar från björk i ämnet Har terapi hjälpt dig?
Mammuten,


Jag har legat i spänn bälte för att jag gick på en vakt på Piva...

:P
Mer
11 år 4 månader sedan #547125 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har terapi hjälpt dig?
Jag har legat i bälte för att jag skvätte ut vattnet i ett glas( slog inte sönder glaset). Jag inbillade mig att det var vigvatten enligt katolicismen.
Mer
11 år 4 månader sedan #547165 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har terapi hjälpt dig?
När jag var nyinsjuknad och inlagd för första gången tyckte jag att jag hade behov av att diskutera med psykolog om röster och vanföreställningar. Annars tror jag att utbildning, som patientutbildning ESL och familjeutbildning är viktigast, eftersom både psykossymptom och psykoser minskar. Psykoterapin som kan vara bra är KBT, som kan minska symptomen med 30-50 %, men minskar inte risken för återfall i psykos.