Terapi mot röster

Mer
6 år 4 månader sedan #1001599 av Zoro
Terapi mot röster skapades av Zoro
Är det någon som har testat terapi för att lära sig hantera röster?
Hur var det?

Jag är lite nervös för att det inte vart medicinminskningen som orsakade att mina röster kom tillbaka. Kanske kan de komma lite när som, i skov. Det har verkat så om man ser tillbaka på det. Och jag pallar inte att bli sjuk av röster när jag minst anar det, så kanske kan jag lära mig att hantera dem istället..?

Vad tror ni?
Mer
6 år 4 månader sedan #1001600 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Terapi mot röster
Nej, det har jag inte! Det tog mig flera år att acceptera att jag aldrig kan bli fri från röster och sånt. Jag har grubblat flera tusen olika teorier om vad röster kan vara och kommit fram till det ena och det andra - allt från A.I. robotar till Aliens på telepatisk väg och höra minnen.

Överläkaren har sagt att jag verkar kunna hantera det bra idag trots mina symptom som jag har!

När det blir allt för outhärdligt med röster + andra hallucinationer, vanföreställningar, ångest och djupa depressioner så dricker jag öl för att stå ut... för öl kan lindra lidandet.

Psykevårdarna sa till mig att kroppskännedom kan lindra mina symptom men det har dom inte kvar längre idag, här i den här staden.

Du kan ju alltid börja med att skriva ner vad rösterna säger. Det har jag gjort i vissa trådar här på Viska.
Mer
6 år 4 månader sedan #1001631 av Zoro
Svar från Zoro i ämnet Terapi mot röster
Vad bra att du har kunnat acceptera dem. Jag hoppas att jag också ska lära mig det en dag.
Just nu känns det så långt bort, jag kan inte greppa hur man kan leva med utan att det känns som ett slag i magen eller hur man inte måste kämpa emot att bli nerdragen i en introvert ström av röster. Kanske går det att ha dem i bakgrunden utan att beröras så starkt.

Jag antar att det går, folk lär sig leva med det mesta.
Mer
6 år 4 månader sedan #1001673 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Terapi mot röster
Jeg tror hverken på Gud eller på terapi.
Mer
6 år 4 månader sedan #1001690 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Terapi mot röster
Intala dig att rösterna är dina egna tankar och inget att bry sig om. Om du motionerar kan rösterna minska. Samt också om du minskar på ångest och stress. Lyssna på musik när du hör röster eller titta på TV.
Mer
6 år 4 månader sedan #1001753 av Zoro
Svar från Zoro i ämnet Terapi mot röster
Men det ges alltså ingen terapi för att hantera själva upplevandet av röster? Är inte det konstigt...
Man kan ju få KBT för att man har kronisk smärta, borde man inte då kunna få KBT för att man har kroniska röster?