Om psykoser fyller ett syfte, vad skulle då paranoida vanföreställningar...

Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1149958 av Nissegossen

Recard2016 skrev: Har inte paranoia med att göra att man själv känner sig aggressiv o därför antar att andra människor e lika aggressiva?

Tror jag postat något om det idag. Det till vad han nu kallar sig för, kan inte stava det på måfå. Det vad gäller aggressioner, vi möter spegelbilden i vad vi själva är. Är man aggressiv ser vi det i spegelbilden, vi ser oss själva som vi är mot just spegelbilden av oss själva.

Om man är ute och går hem efter en sen kväll, har jag skrivit på viska.se, visa ingen rädsla, helt enkelt var inte rädd. rädsla föder rädsla och rädsla föder våld. Den du möter om du röker fråga vill du ha en cigg? I så fall ge han en och fråga, vill du ha ett par till eller säg ha en god kväll. visar du rädsla blir den du möter också rädd. Det man är rädd för vill man elliminera varpå den du möter kan ha en kniv och är båda rädda kan det vara på liv eller död. varen inte rädda sade även Jesus

Dåligt inlägg, moderator lägg in original här

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 10 månader sedan #1149966 av Vittrad
Klangen, vilket syfte skulle psykoser fylla, menar du?
  • Klanggedin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • Noble and true with a heart of steel
Mer
4 år 10 månader sedan #1149996 av Klanggedin
Jag ser det som en urladdning för att pröva sina innersta intentioner. Kanske att dom som blir psykotiska bär på något som alla bär på men börjar agera ut. Blir däremot förvirrad av alla som sitter inne och kommunicerar med aliens med foliehatt (humor) men ändå sant.

Jag kan försöka ställa mig mellan två saker. Det ena är att världen är skapt av mening, meningen är inte uppenbar om den är specifik med dig eller om det är en allomprövande makt som evolution, kanske något som kristna refererar till som guds skapelse.

Tänk om föreställningen är att vi lever i en tom värld där vårt lidande skapar den struktur vi bär med oss och testar mot tomheten och att psykoser uppkommer när den föreställning vi bär inte längre är hållbar.
Mer
4 år 10 månader sedan #1150016 av Geta
Som schizofren har man en rustning. I och med psykosen spränger man skalet. Då blir verkligheten mer färgrik.
Mer
4 år 10 månader sedan #1150040 av Amandara
Verkligheten blir fasansfull. Som jag set det.
  • Klanggedin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • Noble and true with a heart of steel
Mer
4 år 10 månader sedan #1150053 av Klanggedin
Jag borde va tyst. Jag smäller ur mig otroliga saker.. Psykos?
För mig som har levt med psykos som diagnos så har jag funderat. Det är inte ens säkert att jag har psykos men jag är lite velig kring vad jag känner. Jag tycker Geta uttrycker det bra men en observation kring psykos är att "rustningen" är våran förmåga att skilja på våran känslovärld och att kunna veta om känslorna uppstår p.g.a. av något som sker utanför en eller något man minns.
Vår förmåga att kunna koppla våra känslor till rätt sammanhang är vad jag kämpar med och det är svårt i sociala sammanhang och även på internet att reagera adekvat, dvs att separera det som föregår till skillnad från vad jag upplever och det är intressant att sätta ord på det.

Min "psykos" är att jag inte alltid kan separera känslor och tankar.