KBT vid Schizofreni.

Mer
3 år 10 månader sedan #1254847 av hyperaktiv
Har precis börjat en kurs om KBT mot Schizofreni.

Någon annan som har erfarenhet? Sen jag började inser jag mer och mer att jag har haft en hemsk psykos...
Mer
3 år 10 månader sedan #1254879 av Geta
Svar från Geta i ämnet KBT vid Schizofreni.
Det kan inte skada att få lära sig att tänka annorlunda.
Mer
3 år 10 månader sedan #1254967 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet KBT vid Schizofreni.
Jag tror ingen annan här har fått den. Kallas KBT-p.
Mer
3 år 10 månader sedan #1254970 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet KBT vid Schizofreni.
Jag gick i en KBT-grupp för bipolära för några år sedan som jag tyckte hjälpte mig just då och där. Från början var vi 8-10 stycken deltagare men i slutet var vi bara 3 kvar. Mycket övningsinriktat och mycket fokus på att lära sig se tidiga tecken på depression, mani och psykos. Idag har jag dock inte bipolär kvar på pappret längre, utan har schizoaffektivt syndrom.
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1255016 av hyperaktiv
Svar från hyperaktiv i ämnet KBT vid Schizofreni.

Vittrad skrev: Jag gick i en KBT-grupp för bipolära för några år sedan som jag tyckte hjälpte mig just då och där. Från början var vi 8-10 stycken deltagare men i slutet var vi bara 3 kvar. Mycket övningsinriktat och mycket fokus på att lära sig se tidiga tecken på depression, mani och psykos. Idag har jag dock inte bipolär kvar på pappret längre, utan har schizoaffektivt syndrom.

Ok, hoppas det blir samma positivia inverkan på mig, det tas upp mycket om röster (vilket jag aldrig hört), följer 2st fallbeskrivningar.

:-)

Admin1 skrev: Jag tror ingen annan här har fått den. Kallas KBT-p.

I vilket skede ges det? När allt hopp om att medicin kommer göra en skillnad är över?
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Admin1.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 10 månader sedan #1255020 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet KBT vid Schizofreni.
Tycker nog att det är bra med KBT , men tror att det ska vara i kombination med KP. Därför att börjar du inte berätta om det är röster, inre röster eller synhallucination och hur du upplever infernot tror jag inte hjälpen med KBT blir lika bra, du saknar bakgrunden till varför KBT kan bli till en hjälp i din vardag och bakgrunden tror jag ska ingå som en form av själv. Låter dig få en inblick i dina vilket sinne dominerar starkast. För mig är det röster utanför hjärnan,och då måste mina sinnen arbeta utifrån intryck, intuition , det man känner inifrån det är nog alla sinnen som går ihop,ögon det du ser, näsa -lukt, smak, känsel, alla dessa sinnen samarbetar , lurar dig, styr dig i en riktning mot paranoid psykos.