KBT vid Schizofreni.

Mer
3 år 10 månader sedan #1255141 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet KBT vid Schizofreni.
Har slängt ut ångesten jag hade, har ingen ångest, samt jag har inga rädslor, det var något jag själv fixade.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 10 månader sedan #1255255 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet KBT vid Schizofreni.
Alla är inte som du Nissegossen, det blir bara onödigt att säga det var gång att du har slängt ut ångesten vad hjälper det den som befinner sig i det inte ett smack.
Mer
3 år 10 månader sedan #1255269 av Geta
Svar från Geta i ämnet KBT vid Schizofreni.
Det handlar nog om ifall man kan härbärgera ångesten tills den går över.
Mer
3 år 10 månader sedan #1255271 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet KBT vid Schizofreni.
Jag har haft två sorters KBT.

Först var det en slags samtalsterapi.

Den andra sorten var exponeringar. Där man skulle göra ungefär som med fobier. Men psykologen medgav att dom efteråt fick byta metod.
Mer
3 år 10 månader sedan #1255357 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet KBT vid Schizofreni.

Admin1 skrev: Jag tror ingen annan här har fått den. Kallas KBT-p.

I vilket skede ges det? När allt hopp om att medicin kommer göra en skillnad är över?[/quote]
KBT-p ges när annan behandling ger otillräcklig effekt. Men kurserna sjukdomshantering och familjeutbildning är bättre än KBT-p.
Mer
3 år 9 månader sedan #1260894 av hyperaktiv
Svar från hyperaktiv i ämnet KBT vid Schizofreni.

ingrid64marie skrev: Man behöver inte ha alla symtom som sjukdomen beskriver, men är du paranoid så bör den komma ifrån en vanföreställning du har, vilka tankar aktiverar igång det paranoida, kanhända ska du fundera lite på det. Jag själv hade ett väldigt starkt paranoidtänk, tankarna kom inifrån mina känslor, berättade för mig , det rösterna sa till mig var så det var. Det paranoida kommer inifrån dig, en känsla du bär på och som sen eskalerar, skenar iväg likt en tornado, bär dig med sig in till helvetes rike.


Det jag lärt mig av KBT är att filtrera bort tankar..