Skilsmässa/egenvärde. Elände!

  • RainDrops
  • Besökare
  • Besökare
5 år 2 månader sedan #1122612 av RainDrops
Svar från RainDrops i ämnet Skilsmässa/egenvärde. Elände!
Du vinner mera att jobba fyra timmar per dag! Då får du behålla halva sjukersättning och hela bostadstillägget och jobbar då på halv tid alltså deltid.

Du kan höra om kommunen eller psykiatrin har IPS-modellen som ordnar jobb som passar en!
Mer
5 år 2 månader sedan #1122613 av Geta
Hej igen!

Du har väl en väldigt gedigen utbildning. Själv vet jag inte så mycket om hur det är att jobba med funktionshinder idag.
Finns det inga arkivarbeten där du bor i en universitetsstad. IPS brukar Admin1 föreslå. Samhall är ett annat alternativ som ger garanterad lön.
Mer
5 år 2 månader sedan #1122655 av Admin1
Eos,
Gissar att du kanske hade en lön över 30000 kr per månad innan du insjuknade och att du därför har en hyfsad pension. I sådana fall brukar inte arbete ge mer än max 2000 kr netto per månad. Kolla detta först. Om du har sjukersättning kan du få bostadstillägg och alltså subventionerad hyra för de med lägst pension kan det ge max 95 % av hyran. Kolla bostadstillägget också. Miika hade en son hemma och levde på sjukersättning och det gick bra.
Mer
5 år 2 månader sedan #1122725 av Eos
Tack för tips!
Jag har 12000 före skatt. Det är ju rätt bra men svårt som ensamstående mamma till tonåring.
Läste att på samhall får man 21 000 före skatt. Men då är det ju heltid.
Jo jag får ju både bostadstillägg och bostadsbidrag. Det blir rätt mycket ihop. När sonen blir 18 förlorar jag bostadsbidragett.
IPS kände jag inte till. Det vill jag kolla.
Jag tror absolut inte jag skulle kunna jobba som jag gjorde innan jag blev sjuk och inte heltid heller.
Vad finns för jobb på samhall? Finns det produktion? Jag fixar inte städ och omvårdnadsjobb.
Jag hade behövt spara till ålderspensionen...
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1122733 av Maxjohan1983
Den som är far till din tonåring betalar inte han något för mat och annat ? Han bör väl betala hälften?

Tror lätt man klarar sig på 10-11k i månaden även om du har en tonåring. Hyra 4500? räkningar 1k?

4500 kronor kvar = Mat 3500 och spara 1k

Admin1 har ett matkonto på 1k per månad. Jag vet inte hur han pallar med men det går så klart
om man inte har sötsug och sånt.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Maxjohan1983.
Mer
5 år 2 månader sedan #1122743 av Eos
Det är boendet som är dyrt med lån. Och så har jag stort studielån som jag betalar tbx.
Jag förstår det låter som jag har mycket. Men jag behöver ta mer lån pga boende och jag får inga bolån pga att jag inte har anställning, så det är ju lån med rätt hög ränta.