Båda sjuka = båda faller?

Mer
4 år 7 månader sedan #1176784 av Melody
Hypotetiskt talat ( för jag är inte i något förhållande by faaar ), om man tänker sig ett par - där ena parten har diagnos tex psykossjukdom, borde den vara ihop med en "frisk" för att det ska funka?

Jag har läst artiklar om att det är sämst överlevnad för förhållanden där båda har diagnos, båda faller om det går snett.

Å andra sidan, beror det på diagnosen och svårighetsgrad av sjukdomen väl?


Vad tycker ni?
Mer
4 år 7 månader sedan #1176786 av Skellington
Det beror på vilka diagnoser, och helt på personerna. Hur mycket kärlek som finns mellan dem.

Har vänner där det gått bra.
Mer
4 år 7 månader sedan #1176794 av notwoodstock
Om jag inte mår bra, och Viska inte klarar att jag kör här?!
Mer
4 år 7 månader sedan #1176800 av Geta
Svar från Geta i ämnet Båda sjuka = båda faller?
Jag hade en väninna med cykloid psykos. Hon var gift med en psykiskt frisk man. De hade varit gifta i flera år och hade två vuxna barn. Mannen begärde skilsmässa, då han befarade att han också skulle bli sjuk om relationen fortsatte. Hon är nu död som de flesta av mina psykiatriska vänner.
Mer
4 år 7 månader sedan #1176817 av krokus
Svar från krokus i ämnet Båda sjuka = båda faller?
Jag har haft kärleksrelationer både med friska och sjuka. Föredrar nog att ha en frisk pojkvän, blir mer stabilt så. En nackdel med att ha en frisk pojkvän är att jag känner press på mig att vara så "normal" som möjligt, att vilja passa in och sånt. Min längsta kärleksrelation varade i 2½ år, och den killen var väl frisk förutom panikångest och sömnsvårigheter i perioder.
Mer
4 år 7 månader sedan #1176824 av Amandara
Mitt sista långa förhållande var 4 år. Han är frisk men jag tror han har Aspergers. Har aldrig varit ihop med någon med psykisk ohälsa dö men jag tror det skulle gå bra om personen har bra sjukdomsinsikt och sköter sig.