fundering... vad tycker ni?

Mer
16 år 2 månader sedan #103258 av tryskey
Funtar lite på det här med folk som lägger upp bilder på när de skurit sig på internet. Sett det en hel del gånger, det är i princip ett eget fenomen nu för tiden.
Vad tänker ni om det?
Det är så lätt att gå iväg och klanka ner på "folk som bara söker uppmärksamhet", men å andra sidan, det gör vi väl alla på ett eller annat sätt? Och en självskada är ju en självskada, oavsett om man nu gjorde det "bara för uppmärksamhet" eller inte.

Ändå förstår jag inte varför folk lägger upp bilder på sina sår. jag har ju själv en lång historik av självskada, men jag har aldrig kännt någon vilja att visa upp det för allmänheten. Jag tyckte mest det var pinsamt när det syntes.
Jag blir helt ambivalent. Vill både fet-dissa dem och säga "väx upp, ungjävel", samtidigt som det ju inte är sjukare eller "mindre allvarligt" än andra psykiska problem.

hm.
Mer
16 år 2 månader sedan #103260 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet fundering... vad tycker ni?
Mina tankar om självskada:

a) Det är inte typiskt för schizofreni att skada sig själv. Självskadebeteende är något eget, som du säger.

b) Tror inte någon skadar sig själv för att få uppmärksamhet. Det behovet kommer efter självskadan, är inte ett motiv före. Men, jag har ingen egen erfarenhet så jag ska kanske inte yttra mig.

c) En destruktiv, förr kallad ond, sida har vi nog alla. Vad som gör att vissa människor börjar skada sig själv medan andra lyckas avhålla sig från det vet jag inte. Tror Internetbilder är dåligt för det föder kanske behovet att göra något destruktivt. Man lär sig genom att imitera andra. Dock är självskada inget man behöver lära sig för att leva väl.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 2 månader sedan #103268 av mopa
Svar från mopa i ämnet fundering... vad tycker ni?
Det finns forum där man kan visa upp sina sår. Vet inte vad man ska säga om det, risken att det triggar andra till att skära sig är stor. Jag har haft problem med självskadande i många år, men alltid dolt mina skador.
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 månader sedan #103270 av aivo
Svar från aivo i ämnet fundering... vad tycker ni?
ja tror också det blir en ringar på vattnet effekt.. tyvärr så sprider sig humör ju.. :rolleyes: så ja tycker det är en dålig idé
Mer
16 år 2 månader sedan #103273 av Geta
Svar från Geta i ämnet fundering... vad tycker ni?
De flesta vill ha uppmärksamhet.
Att ta till så drastiska medel som att skära sig måste
tyda på att omvärlden är döv.
Det går att undra hur anhöriga och andra reagerar på
självskador.
Vid schizofreni som mopa säger så är det nog vanligast
att gömma sig.
Att skära sig är inte så vanligt.

Forum som Viska borde fungera som kanaler att få
uppmärksamhet, som att uttrycka sig med ord istället för med självskador.
Mer
16 år 2 månader sedan #103281 av Aspergergirl
Jag har också varit självskadande (har inte gjort mig illa på två månader nu) men har alltid försökt dölja mina skärsår. Jag vill inte på några vis visa vad jag gjort för andra.

Jag har sett foton på sår som självskadande gjort och jag blir triggad av det så jag försöker undvika det i möjligaste mån. För mig är det inte alls bra att se skador som andra gjort. /A