Varför tycker samhället att schizofrena är obekväma?

Mer
6 år 3 månader sedan #1008667 av Carmen Al Kebab
Varför tycker samhället att schizofrena är obekväma? Stigmatiseringen är mycket tydlig.
Mer
6 år 3 månader sedan #1008720 av Encingnerius
De kanske inte har något förstående???

Filmer och sånt ger ju sin egna bild när det gäller Schizofrena...
Mer
6 år 3 månader sedan #1008726 av Geta
Vi är annorlunda och tänker och uttrycker oss ibland ovanligt.
Mer
6 år 3 månader sedan #1008736 av Utomjordingen
En annan faktor är väl att en del tycker att psykisk sjuka ute i systemet/samhället har en allt för låg sjukersättning/inkomst som de flesta psykisk sjuka har, inte kanske kan klara sig ute i samhället utan vissa tycker att det skulle vara bättre om psykisk sjuka istället bor på ett gruppboende/psykeavdelning. Det tyckte till och med en psykevårdare som jag pratade med en gång i tiden när jag var inlagd på psyket år 2014.

Sen vet jag själv att en del har en bild om psykisk sjuka att det vill helst inte ha psykisk sjuka ute i samhället eftersom de kan vara farliga för andra och även för sig själv. För många som har en sådan bild kan vara rädda för psykisk sjuka, så därför har dom en sådan åsikt att spärra in alla psykisk sjuka.
Mer
6 år 3 månader sedan #1008755 av Utomjordingen
Fast man inte är kriminell eller inte har begått brott (som inte ens är med i brottsregistret) så ser många ändå att psykisk sjuka är kriminella. Jag finns inte med i brottsregistret och begick inte ens brott men blev ändå tvångsinlagd/tvångsmedicinerad med våld våren 1990, på grund av anhöriga. Så för mig är det mer som om det är systemet/anhöriga som har begått/begår brott mot mig.

Det jag hade var inre konflikter för att jag hörde röster och sånt våren 1990 och gör det än idag! Att höra röster är inte normalt, så därför blev min mamma rädd för mig och såg till med hjälp av släkten att ta mig mot min vilja till mentalsjukhuset våren 1990. Jag straffas än idag för detta att jag hör röster och för att min mamma gjorde som hon gjorde och för att hon inte har större förståelse för sådana som mig. Så på ett sätt fick jag "livstid fängelse" - andlig tvångströja för jag är tvångsmedicinerad för ingenting.
Mer
6 år 3 månader sedan #1008832 av björk
en retorisk, nedlåtande fråga ungefär som att säga
"vad är finns de för positivt med lymmlar"