Shoppaholic

Mer
4 år 8 månader sedan #1171963 av Amandara
Shoppaholic skapades av Amandara
Jag är shoppingmissbrukare. Shoppaholic. Det är inte kul längre. Jag har inte råd att betala alla räkningar den här månaden. Jag skäms som en....något. Sticker svansen mellan benen och undrar - hur ska jag reda ut det här? Jag lever för stunden. Framtiden och framtida betalningars tankar trängs undan. Jag vet ärligt inte vad jag ska göra längre. Måste krypa till korset. Erkänna för min omgivning att jag är oberoende. Det är en kick. För stunden. Men jag vill hela tiden ha mer. Har flera gånger till mina närmaste att nu.... NU ska jag verkligen sluta. Men jag gör inte det. Kan inte. Ska jag be om en god man som hjälper mig med min ekonomi? Vad kostar en sån? Ringt N som är spelberoende för att fråga om vi kan gå på någon stödgrupp ihop. Jag har varit alkoholberoende. Beroende som beroende....eller?

Jag är fast i konsumtipnsfällan. Och har skulder. Och skaffar mig själv hela tiden nya skulder. Tillslut finns den ingen mer lösning det fattar ju jag med. Men i stunden och ruset förtränger jag det. Att leva utan pengar stressar mig sjukt - när jag väl ställs inför det. Ska jag sälja något? Hur gör man? Jag vet att det är slut nu. Spelet är slut och jag måste agera. För att få stopp på beteendet och få pengar till att betala skulder. Jag känner mig som en stor skit men det hjälper inte. Jag behöver hjälp, på något sätt. Om det finns hjälp att få. Det känns så sjukt pinsamt att berätta för mina nära. Jag är ju en "klok" person som stöttar andra när de har problem. Men att jag....JAG. Är oklokt och beter mig som en barnunge som lever i nuet och inte förstår att det finns gränser att förhålla sig till.

Förr kunde jag leva på lite pengar. Har alltid lite pengar. Sen jag blev sjuk har jag alltid haft först alkoholmissbruk och nu sedan ett par år då köpmissbruk.

Jag är fast i en bubbla av förnekelse. Det känns falskt att ens prata om det för jag kommer säkert göra det igen. Internetshoppa igen. Men nu går det bara inte längre. Står inför men vägg av omöjlighet.

Hur ska jag ta tag i det här?

Känner mig som världens sämsta människa. Men får jag shoppa lite blir jag glad och förtränger framtiden igen. Fy Fabian vilket sjukt kaninhjul att springa runt i. Jag har så mycket kläder att jag inte ens vet vad jag har. Det är bara mitt eget fel. Ingen annans. Jag har bedyrat att jag ska sluta med förnuft och kraft flera gånger. Men en vecka senare är jag igång igen. Fuck me.
Mer
4 år 8 månader sedan #1171968 av Geta
Svar från Geta i ämnet Shoppaholic
Det låter jobbigt. Tycker du att det är så allvarligt att du behöver gode man som pytsar ut pengarna?
Mer
4 år 8 månader sedan #1171972 av memphis
Svar från memphis i ämnet Shoppaholic
Jag vet hur det känns Amandara, jag har samma problem med shoppingbeteendet. Man känner sig usel som man gör av missbruk. Hoppas du hittar en lösning på det. Du kan ju spärra dina kreditkonton så du inte kan shoppa på kredit längre. Det är ganska lätt, bara ringa några samtal eller chatta med dem. Hjälper mycket. Annars vad kan man göra? Distrahera sig själv.
Mer
4 år 8 månader sedan #1171978 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Shoppaholic
Jag vet inte. Jag behöver en skuldsanering men sådant existerar inte. En god man kostar pengar.
Mer
4 år 8 månader sedan #1171979 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Shoppaholic
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 8 månader sedan #1171982 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Shoppaholic


Först så kan du spärra ditt kreditkort förutom mat och nödvändiga prylar. Men du kan betala skulder per månad istället för in cash. Att sätta sig i skuld hos dina vänner är inte bra, missbruk leder till att man i slutändan måste fatta beslut om hur man vill leva sitt liv på riktigt!

Jag är en periodare, som kan "missbruka" på olika sätt vissa varor, nu sist missbrukade jag korv, nu har jag slutat med det och gått tillbaka till ost igen, men beteendet är densamma. Man måste alltså bryta en vana, för att överleva själsligt!

Vars är världen på väg?