Kompis har gått ner sig rejält i missbruk

Mer
4 år 8 månader sedan #1172423 av Richard
Jag har förvisso många vänner som bl.a. sitter på LVM o behandlingshem. Men så fort de kommer ut, så börjar de med droger igen... Igår träffade jag en polare, som blivit avstängd från Spiran (min DV), p.g.a. drogmissbruk. Först träffade jag honom på Systembolaget, men han var så hög så han fick inte köpa alkohol, sen frågade han om jag skulle med till Vita Räck (en liten park här i stan, där pundarna brukar hålla till). Men nä det ville jag inte. En gång har jag suttit o druckit öl på torget med de lokala originalen... Det var pinsamt om nån såg mig!

Nåja, sen körde jag runt lite, o träffade på honom igen, nån timme senare. O han frågar;
-Träffades inte vi innan på Systembolaget? :roll:

Han vinglade runt o frågade om han fick testa min sparkcykel, men nä, inte när han är så hög/berusad. Han sa att han hade permission från sitt behandlingshem, o proppar givetvis i sig allt möjligt då. Han fick 20 kr o jag hoppas det gick till mat som han ville ha (han är hemlös när han inte är på behandlingshem).

Jag är så glad att jag har kommit ifrån mitt eget drogmissbruk, men erkänner att jag dricker för mycket alkohol... Tog allt möjligt innan, o injicerade amfetamin, heroin, kokain, metylfenidat o fentanyl. Det är djävulens verk! Man går ner sig o gör allt för drogerna, männen stjäl o kvinnor prostituerar sig. Mitt missbruk var ganska kort, några månader med benzo o opioider, samt en kort period med amfetamin, kokain o metylfenidat.

Det var en jäkla tur att jag fick den Iktorivilen för 17 år sen, annars hade jag säkert fortsatt missbruka illegalt. Med hjälp av den har jag inget ångest längre o behöver inte ta något illegalt, men jag kan förstå att man gör det, när man har ångest. Det är inte många som får benzo efter ett missbruk, men bara man sköter den, så funkar det. Jag har som tur är inte utvecklat någon tolerans mot den, vilket annars är vanligt.

Jag har en bok hemma, för läkare om bl.a. vilka mediciner som bör skrivas ut i första, andra o tredje hand. Det står t.ex:
Vid sömnproblem: Zopiklon
Vid sömnproblem, om missbruk finns: Propavan

Någon som vet om det finns någon undersökning eller nått om missbruk har förhindrats vid lagligt utskrivna (o i måttliga mängder) bensodiazepiner?
Mer
4 år 8 månader sedan #1172442 av Amandara
Hade jag fått benzo hade jag inte behövt dricka så mycket alkohol genom åren. Men de är ogina på det. Ser inte verkligheten som den är. Man får hellre supa ner sig än att få tio benzo...
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 8 månader sedan #1172497 av Jocke
Har fått benzo en gång när jag hade kramp, aldrig sovit så bra efter den!

Vars är världen på väg?