Hur man hjälper människor med självmordstankar!

Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1207808 av Clean
SJÄLVMORDSTANKAR? HIT KAN DU VÄNDA DIG
Är du närstående: Ta alltid självmordstankar eller planer på allvar. Bevara lugnet, men vidta åtgärder.

Prata och våga lyssna. Uttryck din oro och ställ frågor. Ge konkreta exempel på varför du tror att det finns en självmordsrisk. Visa empati och döm aldrig. Men vidhåll att alla har ett eget ansvar för sina handlingar.

En självmordsnära person behöver träffa någon från psykiatrin på en gång. Ring 112 eller åk till en akutmottagning. Om möjligt – lämna inte personen ensam.

Självmord är ofta impulshandlingar. Självmordsnära människor är ofta ambivalenta in i det sista. Det går att påverka dem. Betona att det går att få hjälp och att saker och ting kommer att bli bättre.

Ring alltid 112 om läget är akut.

BRIS vuxentelefon: 077-150 50 50.

BRIS – Barnens hjälptelefon: 116 111, www.bris.se .

Självmordslinjen: 90 101, chatt.mind.se.

Hjälplinjen: 0771-22 00 60.

Jourhavande präst: Nås via 112.

Föräldratelefon: 020-85 20 00.

Jourhavande kompis: 020-22 24 44.

Spes (Riksförbundet för suicidprevention och efterlevandes stöd): spes.nu.

Telefonjouren: 08-34 58 73.

Källor: mind.se och www.spesistockholm.se .
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Clean.
Mer
4 år 4 månader sedan #1207809 av Geta
När min kusin hade självmordstankar, sa jag till henne- hur vet du att det blir bättre efter att du tagit livet av dig. Det tog skruv. Sedan dess har hon inte gjort några nya självmordsförsök.
Mer
4 år 4 månader sedan #1207814 av Clean
Det är jättefint att du kunde hjälpa henne!
Mer
4 år 4 månader sedan #1207819 av Amandara
Det är inte farligt att prata om självmord vilket en del tror. Det ökar inte risken för suicid eller triggar. Kan snarare vara skönt att få sätta ord på dessa mörka tankar och känslor vilja många håller för sig själv. Enligt räddningstjänsten.
Mer
4 år 4 månader sedan #1207841 av Fantasio
En bra lista. Jag har ibland tänkt ringa någon, men det har inte blivit av.
Mer
4 år 4 månader sedan #1207843 av Admin1
Vid schizofreni kan man få Clozapine mot självmordstankar och det minskar också självmord. Sedan antidepressiva kan vara bra, Värst är om man har självmordsplaner för då är det kris.
www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...id-sjaelvmordstankar