Självstigma och öppenhet

Mer
4 år 2 månader sedan #1224086 av notwoodstock
Jag glömde berätta på jobbet om att jag hade inre röster.

Gjorde några få stora tabbar, men läkaren sjukskrev mig ju. Jag räckte inte till.

Blev f.ö psykiskt sjuk efter att jag flyttat hemifrån - klarade inte påfrestningarna.

Men har nu orkat mer än 30 år med inre röster.
Mer
4 år 2 månader sedan #1224106 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Självstigma och öppenhet

Fantasio skrev: Jag skäms över min diagnos och förväntar mig ingen förståelse från andra. En gång kom en fd arbetskamrat fram till mig när jag var i ett stadsdelscentrum, jag fick gå dit fast jag var inlagd. Då sa jag att jag var utbränd, vill jag minnas. Om inte jag accepterar minsjukdom, hur ska då andra kunna göra det? Jag tror att min storasyster läst på, Geta.


Jag förväntar mig inte heller förståelse från andra men jag har en förhoppning om det.
Mer
4 år 2 månader sedan #1224107 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Självstigma och öppenhet
Jag är ju öppen kring min problematik genom Peer föreläsningar. Men jag har börjat bli trött på att tjata om det. Jag börjar känna mig färdig.
Mer
4 år 2 månader sedan #1224109 av Geta
Svar från Geta i ämnet Självstigma och öppenhet
Jag känner ingen plikt att tala om min psykiska hälsa med vem som helst för att minska på stigmat.
Det orkar jag helt inte. Jag flyttade hit till den här stan för 20 år sedan, där ingen kände mig. Försöker
så mycket som möjligt att vara anonym, men förstår att idag känner många igen mig.
Mer
4 år 2 månader sedan #1224110 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Självstigma och öppenhet
Nej det är ju så, alla springer inte och pratar om sina sjukdomar oavsett vad det gäller.
Mer
4 år 2 månader sedan #1224119 av Geta
Svar från Geta i ämnet Självstigma och öppenhet
Tror inte att det är så mycket stigma i förlossningspsykos som med schizofreni. Förlossningspsykos har en naturlig orsak. Det ser man sällan vid schizofreni.