Självstigma och öppenhet

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1224270 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Självstigma och öppenhet


Det är när man "tystnar" som man dör på riktigt! Att vara öppen är viktigt även om vissa kan utnyttja den situationen till sin egen fördel! Men många saknar reell kunskap kring psykiskt ohälsa. Ngn kan säga, du gömmer dig "bakom" sjukdomen eller handikappet. Då vill man nästan bara sjunka genom jorden.

Vars är världen på väg?
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1224357 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Självstigma och öppenhet

memphis skrev: Det står det på boken jag ska läsa om schizoaffektivitet. Att han vill minska stigmat kring psykisk sjukdom. Men jag tror inte att det hjälper att bikta sig till allmänheten faktiskt. Vi har hört det så länge nu hur stigmat ska minska.

Positive fordommer kan vel også være feilaktige?

memphis skrev: Jag tror också att folk har mer förståelse för en förlossningspsykos än psykisk sjukdom. Inte för att de förstår bättre vad psykos innebär, men att en förlossning är orsaken till svåra följder ibland känns nog mer begripligt.

Post traumatisk stress etter krig er vel helt logisk for de aller fleste, for eksempel.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan #1224393 av Recard2016
Min terapeut har sagt till mig att de e viktigt att ja inte pratar med någon annan än henne om mina röster, då de inte skulle förstå.
Mer
4 år 2 månader sedan #1224401 av björk
Svar från björk i ämnet Självstigma och öppenhet

Recard2016 skrev: Min terapeut har sagt till mig att de e viktigt att ja inte pratar med någon annan än henne om mina röster, då de inte skulle förstå.

Är det "Hollywood", "Babylon" ?...
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1224406 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Självstigma och öppenhet

Recard2016 skrev: Min terapeut har sagt till mig att de e viktigt att ja inte pratar med någon annan än henne om mina röster, då de inte skulle förstå.

Det blir bare verre om man skal overbevise folk om at de er reelle, men det er ikke alltid jeg klarer å styre meg for det.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by IngeF.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1232354 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Självstigma och öppenhet


Det är inte lätt att vara en måltavla, många kan ju skylla på en för tillkortakommanden!

Vars är världen på väg?
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.