80% återfaller inom ett år. men ge inte upp!!

  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1304150 av Pimed
jag har fått en viktig insikt att jag förlorar empati pga droger! och att det kommer fastna om jag fortsätter. vilket alls inte är värst bra. sedan har jag inte dom bästa vännerna med utrymme för empati, personlig utveckling och andlighet.


från hjärnfonden - Genom forskning vet man att chansen till ett drog/alkohol-fritt liv ökar om man kan hålla sig drogfri/nykter i 5-7 år. Flertalet, ca 80 procent, återfaller dock inom ett år.

www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/beroende/#


mitt tips är att ersätta beroendet med ett annat. tex istället för cigg att man kan snusa.
Mer
3 år 4 månader sedan #1304154 av Cosmos
Det låter deprimerande. För att bli drogterapeut i 12-stegsprogrammet krävs minst 5 års nykterhet. Då räknas erfarenheterna som en resurs.

Att vara slav under drogen är att vara slav under sitt ego. Andra människor blir inte viktiga. Empati räknas som den känsligaste funktionen i personligheten och är inte färdigutvecklad förrän runt 25 års ålder.
Mer
3 år 4 månader sedan #1304156 av Zoidar
Tror det gäller att hitta alternativ till droger som fyller tomrummet.

Anchored in Christ ✟

  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1304165 av Pimed

Cosmos skrev: Det låter deprimerande. För att bli drogterapeut i 12-stegsprogrammet krävs minst 5 års nykterhet. Då räknas erfarenheterna som en resurs.

Att vara slav under drogen är att vara slav under sitt ego. Andra människor blir inte viktiga. Empati räknas som den känsligaste funktionen i personligheten och är inte färdigutvecklad förrän runt 25 års ålder.

det låter deprimerande men du ger inte upp så lätt om jag känner dig rätt. alkohol är ett djävuleskt drog. fyfan.

jo jag har fått den insikten att min empati kommer försvinna helt och hållet om jag fortsätter.

Zoidar skrev: Tror det gäller att hitta alternativ till droger som fyller tomrummet.

jag hoppas på det!
Last edit: 3 år 4 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 4 månader sedan #1304167 av Zoidar
Du klarar det Pimed. Världen är för stor för du ska vara låst i droger.

Anchored in Christ ✟

  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1304170 av Pimed

Zoidar skrev: Du klarar det Pimed. Världen är för stor för du ska vara låst i droger.

tack vännen.