Att skada sig själv

Mer
16 år 5 månader sedan #91907 av Neuroleptika
Vet att jag inte är ensam med att skada sig själv och skulle gärna vilja höra andras berättelser om hur, varför och när ni skadade er?

Jag skadade mig själv senast i onsdags. Satt inne på mitt rum på behandlingshemmet med rakblad och bara snitta. Inget djupt men mycket blod och många sår. Känns så skönt och man känner sig nästan lättad, lite friare.
  • 890611
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #91911 av 890611
Svar från 890611 i ämnet Att skada sig själv
Jag är rätt duktig på att skada mig själv, många sätt finns det. För att inte inspirera någon tänker jag inte ta upp alla sätt. Bara de vanliga.

Sist jag skar mig var... (har NOLL koll på tid) var för kanske en eller två månader sedan. Jag var under tiden inlagd på slutenvården. Hade med mig rakblad hemmifrån, hade nyss varit på permission. Försökte ta mitt liv genom att skära i armarna. Gick inte så värst lång tid och dom började leta efter mig på avdelningen och hittade mig fort. Åkte till jourcentralen och sydde.

Under vintarna skadar jag mig nästan varje dag, men på sommaren kan jag inte med att göra det. Min familj är riktiga sälar^^ så det går bara inte. De är förresten de enda som får se mina ärr.

Jag är rätt sträng med maten, räknar och har mig i perioder. Inte för att jag är smal-tvärt om! Men det är en form av självdestruktivitet att inte få den energi man behöver.

I mer psykotiska perioder kan jag även kontrollera sömnen, vilket INTE gör symptomen mindre tydliga.

Anledningen till att jag skadar mig är... hm... det är nog för att jag behöver komma ner på jorden igen. För att kunna fokusera på något annat än ångesten en stund. För att den fysiska smärtan är så mycket skönare och behagligare än den psykiska. Och egentligen ser jag ingen anledning till att sluta göra det. Så länge det funkar för mig är det ok. Önskar dock ingen annan rakbladsmonster, det är inte kul alla gånger.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 5 månader sedan #91917 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Att skada sig själv
Är inte detta ett forum för schizofrena? Om man diskuterar hur man tar livet av sig, så fattar nog inte vi vad det handlar om. Vi blir långsamt avrättade, jämfört med er snabba tillvägagångssätt.

Vi har inte bett om att ta emot andras sjukdomstillstånd. Men jag är snäll, Vad har ni andra sjukdomstillstånd för alternativ att erbjuda?

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 5 månader sedan #91918 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att skada sig själv
Det här med att skada sig själv det förstår inte
jag heller.
Det biter inte på schizofrenin.
Sömn är det bästa botemedlet därvidlag.
Mer
16 år 5 månader sedan #91953 av Neuroleptika
Svar från Neuroleptika i ämnet Att skada sig själv

Jocke skrev: Är inte detta ett forum för schizofrena? Om man diskuterar hur man tar livet av sig, så fattar nog inte vi vad det handlar om.


Vart har jag skrivit om att ta livet av sig? Det jag pratar om är skada sig själv genom att t.ex skära eller slå sig. Det kan vara ett väldigt effektivt sätt att hantera bl.a ångest och ilska.

Är förövrigt inte självmordsantalet rätt högt för dom med schizofreni som går obehandlade?

Geta skrev: Det här med att skada sig själv det förstår inte
jag heller. Det biter inte på schizofrenin


Att det på nått sätt skulle göra dig friskare att skada dig själv stämmer ju inte men att skada sig själv är väl ändå ett alternativ när det gäller att hantera dom känslor som kommer med sjukdomen? Eller tror du att folk med schizofreni aldrig medvetet skadar sig själva?
Mer
16 år 5 månader sedan #91954 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att skada sig själv
Det förstår inte jag. Att skada mig själv skulle
inte hjälpa mig det minsta.
Det måste vara bättre att genom DBT, KBT eller
annan terapi jobba på att stå ut med sina känslor
eller att byta miljö om det är något i den som
framkallar ilska och ångest.