Rätten att ta sitt eget liv

Mer
16 år 5 månader sedan #98362 av white_light
Hej alla!
Det är en sak jag sitter å tänker på såhär mitt i natten, och det är kanske egentligen ingen trevlig sak.
Men jag har en fråga, faktiskt :lol:
Det är så att jag har väldigt jobbiga tankar på att ta mitt liv.
Ja, jag har kontakt med psykvården. Och ja, jag har vänner som stöttar mig.
När jag pratade med en av mina vänner på telefon för några dagar sedan sa han "du har inte den rätten att dö nu när vi har kämpat så mycket för dig".
Så min fråga är, har man rätten att ta sitt eget liv?
Jag vet inte, frågan kanske har vart uppe tidigare, sökte men hittade inget.


(btw är det någon som har några bra "knep" mot självmordstankar?)
Mer
16 år 4 månader sedan #98367 av Isa-Alise
Personligen tror jag att man får kämpa med samma typ av problem i nästa liv om man tar sitt eget liv... det är bättre att stå ut och leva klart livet naturligt...

Depressioner kan komma efter en psykos och då kan allt kännas hopplöst... men det är inte så egentligen... det vänder och blir ljusare igen efter ett tag...

Ha hopp om att ditt liv kan bli bättre, och att du kan komma att trivas med dig själv och din tillvaro... det blir bättre så småningom... nya dörrar öppnas till sådant du idag inte ens anar kan bli en del av ditt liv... kanske vänskap... någon ny hobby som är rolig... eller varför inte kärlek... det är bara att leva på och öppna sig för möjligheterna som dyker upp...

Försök få en terapi... KBT eller DBT med mindfullnessinslag... det kan ge nytt livsmod och strategier att hantera vardagen... och en acceptans inför det svåra i livet...

Det ger också hopp om en framtid och vetskapen att varje dag är en ny möjlighet att förändra sitt liv till det bättre... varje dag är ett oskrivet blad... du kan fylla dagen med det du själv vill ska vara en del av din dag...

Ha hopp och tro på dig själv och dina möjligheter att skapa ett liv som du trivs med...

Stor kram!!!
Mer
16 år 4 månader sedan #98373 av Nissegossen
Jag tror samma som Isa-Alise! Självmord är fel. Man´måste leva igenom krisen, annars tror jag att i varje liv som kommer efteråt, Så kommer man till exakt samma ställe i sin utveckling och man måste då lära sig att inte göra det!

Nej! Mogna och gå vidare, det har jag själv fått göra!

Självmord är definitivt inte lösningen på ens problem!

Tänk också på det att hota med att ta livet av sig, är en verbal örfil för den det uttalas till! :tänk

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 4 månader sedan #98377 av Geta
Svar från Geta i ämnet Rätten att ta sitt eget liv
Det är säkert inte så i ditt fall men ibland brukar suicid
vara hämndutlöst.
Det lägger en mörk skugga över de efterlevande men den
döde får aldrig uppleva det.
Mer
16 år 4 månader sedan #98389 av ak
Svar från ak i ämnet Rätten att ta sitt eget liv
Jag tycker att man skall ha rätten att ta sitt eget liv, men jag tycker samtidigt att det krävs att man noga överväger beslutet och diskuterar det med sina vänner, så att de inte finner en död plötsligt med en självmordslapp. Det är ett slag i ansiktet mot dina vänner att göra på det viset.
Mer
16 år 4 månader sedan #98392 av white_light

ak000 skrev: Jag tycker att man skall ha rätten att ta sitt eget liv, men jag tycker samtidigt att det krävs att man noga överväger beslutet och diskuterar det med sina vänner, så att de inte finner en död plötsligt med en självmordslapp. Det är ett slag i ansiktet mot dina vänner att göra på det viset.


Hur tror du att dom skulle känna om jag först berättar att jag ska ta mitt liv och faktistkt sedan gör det?

Isa-Alise skrev: Depressioner kan komma efter en psykos och då kan allt kännas hopplöst...


Jag har inte haft någon psykos iaf =/


Men egentligen, tankarna försvinner inte. Jag har haft självmordstankar i stort sett dagligen i flera månader nu. Det känns som att det bara är en tidsfråga.

Jag vill nog inte dö, jag vill bara att tankarna ska tystna.

Isa-Alise skrev: Försök få en terapi... KBT eller DBT med mindfullnessinslag... det kan ge nytt livsmod och strategier att hantera vardagen... och en acceptans inför det svåra i livet...


Jag går hos en psykolog på utredning just nu, som blir klart om ungefär 3 veckor/en månad. Så jag hoppas att det inte tar allt för lång tid innan jag kan få någon "riktig" hjälp efter det.


En annan sak som jag tänkte på var att nu har jag pratat mycket om självmord, så på ett sätt känns det som att jag måste göra det "bara för att bevisa att jag faktiskt kan och inte bara pratar om det".

Hur får man tyst på tankarna?