Rätten att ta sitt eget liv

Mer
16 år 4 månader sedan #98408 av ak
Svar från ak i ämnet Rätten att ta sitt eget liv

white_light skrev: Hur tror du att dom skulle känna om jag först berättar att jag ska ta mitt liv och faktistkt sedan gör det?


Då har de i alla fall kunnat förbereda sig så gott det går, och varit medvetna om dina självmordsplaner.
Mer
16 år 4 månader sedan #98410 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rätten att ta sitt eget liv
Jag tror att de flesta som begår självmord lider av depression och depression går oftast att behandla framgångsrikt. Det finns många olika effektiva behandlingsmetoder. Problemet idag är nog att många inte söker hjälp för sina depressioner utan lider i tysthet och med faktiskt en ökad risk för självmord. Självmorden är under nedgång i Sverige och det beror nog på att fler får behandling för sin depression. Vid schizofreni anses depressioner vara orsak till de flesta självmorden.
Mer
16 år 4 månader sedan #98441 av Stinan
Svar från Stinan i ämnet Rätten att ta sitt eget liv

white_light skrev: Så min fråga är, har man rätten att ta sitt eget liv?
Jag vet inte, frågan kanske har vart uppe tidigare, sökte men hittade inget.
(btw är det någon som har några bra "knep" mot självmordstankar?)


Som småbarnsförälder har man inte rätt att ta sitt liv, annars tycker iaf jag att det är en av de få rättigheterna man som "fri" själ har, frågan är om det är värt det och hur det ska gå till. Universum vill ngt annat med mig eftersom jag ständigt har misslyckats genom åren... Misslyckades första gången som 8-åring och är fortf misslyckad... eller bara stenkorkad. :rolleyes: Satsa på att leva först o dö sen (senare)
Mer
16 år 4 månader sedan #98446 av white_light
Okej, tack för alla svar. Det känns på något sätt bra att få skriva om det här, om än lite.
Men fortfarande, vad kan man göra när man sitter ensam hemma mitt i natten och inte kan komma ifrån tankarna?
Mer
16 år 4 månader sedan #98447 av Nissegossen
white_light, så länge du kan prata om det är det ingen fara. Men skulle du börja grubbla inom dig själv är det ett starkt varningstecken på att du är i farozonen.

Jag kan respektera ett beslut om att ta sitt liv och jag kan förstå det!

Men, det är aldrig rätt!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 4 månader sedan #98449 av ak
Svar från ak i ämnet Rätten att ta sitt eget liv

Nissegossen skrev: Men, det är aldrig rätt!


Hur kan man slå fast att självmord aldrig är rätt? Tänk om det väntar ett paradis efter livet och man "kommer till" ett ställe där alla ens behov tillfredsställs, eller evig vila. Jag skulle hellre välja evig vila framför ett liv fyllt av mediokra strävanden och meningslösa dialoger med psykiatriker och inläggningar.