Vad är återhämtning?

Mer
6 år 8 månader sedan #957701 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad är återhämtning?
Man kan vara återhämtad om man lever i en enkel och tillbakadragen miljö. Så fort som det blir komplicerat kan psykosen slå till.
  • lonely
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 8 månader sedan #957703 av lonely
Svar från lonely i ämnet Vad är återhämtning?
Tack Geta så är det nog!
Mer
6 år 8 månader sedan #957705 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Vad är återhämtning?
Återhämtning för mig e antingen att sova eller att bara sitta vid datorn medan hunden sover.
Mer
6 år 8 månader sedan #957716 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Vad är återhämtning?

Admin1 skrev: Remission är minst 6 månader av inga eller milda symptom, som inte stör personens beteende. Vanföreställningar, hallucinationer, desorganisation, udda tankeinnehåll, manér/kroppställning, avtrubbade känslor, passiv apatisk tillbakadragenhet samt bristande spontanitet/samtalsförmåga ingår när remission bedöms (PANSS-R) och består av positiva, negativa och allmänna symptom. Remission bedömer ej kognitiva symptom. Remission bör vara ett behandlingsmål och förutom mediciner krävs även psykossociala behandlingar med effekt. I Sverige kan kanske c:a 40 % ha remission efter 5 år.

Återhämtning är att sakna symptom och att återfått normal funktion, men nästan alla måste fortsätta med antipsykotika. Detta kallas för klinisk återhämtning.

Personlig återhämtning innebär att personen själv anser livet värdefullt och meningsfullt. Här är kontakt med andra, hopp, optimism, identitet, meningsfullt liv och empowerment viktiga element.

www.viska.se/sjalvhjalp/6956-remission-och-aterhaemtning

Om det er en definisjon, så er jeg egentlig ikke i remisjon.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 8 månader sedan #957722 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vad är återhämtning?


Egentligen, jag försöker hitta svaren via bildsöken? Men jag tror att varken i verkligheten eller via internet så hittar jag nog inte svaren? Men för andra kanske det är en bekräftelse på att ngn person verkar vara inne i det eviga cirkelsimmandet på jakt efter det svar man behöver för att kunna gå vidare?

Utbildning verkar vara stängt för mig numera? Men jag behöver universitetsacess, för att kunna läsa doktoranders och forskares utlägg kring existensen kring de psykiska sjukdomar man dansar runt kring?

Men kanske min kunskapsnivå är för begränsad för att förstå alla svängar och dra konsekvensen kring detta?

Etiskt funderar jag på om allmänheten har rätt till den insyn dem får via media? Eller rättare sagt om media har tillstånd att lösa upp personlig integritet på enskild basis?

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 8 månader sedan #957774 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad är återhämtning?
Det är till eftertanke det som Jockes bild härovan visar. Innan du gör något räddningsförsök se till att du har en klar strategi och tänker igenom situationen innan du försöker rädda en annan person. Te x en drunknade person, ha något mellan den personen och dig själv, den som är drunknande är antagligen desperat och ger du näven till hen så är det risk att personen drar ned också dig i vattnet. Ung förr visade de en sked med ett ägg i och det är det minsta du skall ha mot personen du försöker rädda för annars hamnar du i vattnet själv och riskerar drunkna själv. Likadant vid en bilolycka se till att inte du också blir påkörd!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum