Remission.

Mer
6 år 1 månad sedan #1022852 av Saari
Remission. skapades av Saari
Hej!

Idag var jag kallade till ett möte där jag fick svara på frågor till ett remissionstest, sedan fick jag höra att jag ansågs ha nått remission. Jag har inte riktigt greppat själva ordet och hur det används. Jag har googlat men tänker att ni kanske är en bättre sökmotor med er kunskap. Finns det några bra länkar kring remission vid psykossjukdomar?

Hittade det här på Viska: "Remission är minst 6 månader av inga eller milda symptom, som inte stör personens beteende och som inte kan ge schizofrenidiagnos. 36 % kan vara i remission. Vanföreställningar, hallucinationer, desorganisation, udda tankeinnehåll, manér/kroppställning, avtrubbade känslor, passiv apatisk tillbakadragenhet samt bristande spontanitet/samtalsförmåga ingår när remission bedöms (PANSS-R) och består av positiva, negativa och allmänna symptom. Remission bedömer ej kognitiva symptom. Remission bör vara ett behandlingsmål och förutom mediciner krävs även psykossociala behandlingar med effekt."
Mer
6 år 1 månad sedan #1022859 av Geta
Svar från Geta i ämnet Remission.
Jag anses också vara i remission. Det utlåtandet fick jag för något år sedan.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 1 månad sedan #1022873 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Remission.
Det kanske kan översättas med skov men tvärtom? En tillfällig förbättring.

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 1 månad sedan #1022879 av Saari
Svar från Saari i ämnet Remission.
Är det inte så att remission handlar om att man hanterar livet rätt hyfsat på flera fronter mer än mediciner?

Jag har schizoaffektivt syndrom och vet att jag alltid kommer ha det, därför tar jag medicinerna som är utskrivna men har fått mycket mer frihet i vad jag ska ta och att jag fått sänka doser.
Mer
6 år 1 månad sedan - 1 år 11 månader sedan #1022892 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Remission.
lakemedelsboken.se/kapitel/psykiatri/psykoser.html det skall ligga på länken jag gav, men jag lämnar ingen garanti


Du bör också kolla in denna länk som går till Wikipedia sv.wikipedia.org/wiki/Remission_ (medicin)

Suck! Det går inte att ta ovanstående länk, för att få vad jag vill ha som jag egentligen fått fram, går det inte att bara kopiera länken, det krävs att man skriver i det jag sökte på och du hittar det här.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 1 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
6 år 1 månad sedan #1022906 av Geta
Svar från Geta i ämnet Remission.
Jo, jag tror också att det betyder att man klarar livet hyfsat och att det inte är något tillfälligt.