Kan man återfå normal funktion?

Mer
4 år 8 månader sedan #1177366 av Slyngelsnubben
Jag läste här att klinisk återhämtning betyder att man fått tillbaka normal funktion i två år, vad betyder detta? Att om man har tur kan man bli normal igen? Eller att man bara inte har några positiva symptom?
Mer
4 år 8 månader sedan #1177370 av Geta
Här på Viska är det nog ingen som har normal funktion. Det skulle vara Admin1 i så fall. Men han insjuknade, när han var 40 år.
Mer
4 år 8 månader sedan #1177376 av Admin1
Återhämtning är att sakna symptom, som remission, men också att återfått normal funktion inklusive social funktion i minst 2 år, men nästan alla måste fortsätta med antipsykotika. Detta kallas för klinisk återhämtning.

Remission är minst 6 månader av inga eller milda symptom, som inte stör personens beteende och som inte kan ge schizofrenidiagnos. 36 % kan vara i remission. Vanföreställningar, hallucinationer, desorganisation, udda tankeinnehåll, manér/kroppställning, avtrubbade känslor, passiv apatisk tillbakadragenhet samt bristande spontanitet/samtalsförmåga ingår när remission bedöms (PANSS-R) och består av positiva, negativa och allmänna symptom. Remission bedömer ej kognitiva symptom. Remission bör vara ett behandlingsmål och förutom mediciner krävs även psykossociala behandlingar med effekt.

www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...on-och-aterhaemtning
Mer
4 år 8 månader sedan #1177378 av Geta
För två år sedan förklarade läkaren vid mitt årliga besök hos psykiatrin att jag är i remission. Insjuknade för femtio år sedan.
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1177379 av Slyngelsnubben
Så man kan alltså bli normal igen om man har klinisk återhämtning? Typ jobba utan problem och sånt. Jag är bara 25 har liksom hela livet framför mig...
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 8 månader sedan #1177380 av Geta
Det är nog mycket sagt. När man en gång har blivit psykotisk, har man trampat upp den stigen.