Tillfrisknad

Mer
3 år 11 månader sedan #1247516 av memphis
Svar från memphis i ämnet Tillfrisknad
Min psykotiska värld är mycket rikare, och mer intressant, än min friska värld. Därför är det med skräckblandad förtjusning den ibland skymtar förbi, som bakom en fladdrande gardin. Men jag vill inte dit.
Mer
3 år 11 månader sedan #1247542 av Clean
Svar från Clean i ämnet Tillfrisknad
Jag tycker undvika allt som stressar igång psykoser är är det bästa. Sedan fungerande rätt medicin är livsviktigt. När man sätter gränser för vad man orkar återhämtar man sig och orkar mycket mera när det verkligen behöves.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 11 månader sedan #1247545 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Tillfrisknad
Man måste få se sig själv som frisk, kan inte hela tiden gå och tänka att man är sjuk, paranoida kan nog alla bli lite var till mans, hallucinationer om man har det i sin vardag så har man mer bestående problem från sin sjukdom men man måste själv inse att det är en hallucination och inte n verklighet det kan vara svårt när man lever i hallunicationen för det är ens egna verklighet som man utgår ifrån så är det i psykos och måste vara likadant i vardagen när man är hemma i vardagen igen.
Mer
3 år 11 månader sedan #1247649 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tillfrisknad
Remission är minst 6 månader av inga eller milda symptom, som inte stör personens beteende och som inte kan ge schizofrenidiagnos. 36 % kan vara i remission. Vanföreställningar, hallucinationer, desorganisation, udda tankeinnehåll, manér/kroppställning, avtrubbade känslor, passiv apatisk tillbakadragenhet samt bristande spontanitet/samtalsförmåga ingår när remission bedöms (PANSS-R) och består av positiva, negativa och allmänna symptom. Remission bedömer ej kognitiva symptom. Remission bör vara ett behandlingsmål och förutom mediciner krävs även psykossociala behandlingar med effekt.

Återhämtning är att sakna symptom, som remission, men också att återfått normal funktion inklusive social funktion i minst 2 år, men nästan alla måste fortsätta med antipsykotika. Detta kallas för klinisk återhämtning.

Personlig återhämtning innebär att personen själv anser livet värdefullt och meningsfullt. Här är kontakt med andra, hopp, optimism, identitet, meningsfullt liv och empowerment viktiga element.

Frisk innebär inga symptom, fullt normal funktionsförmåga och ingen medicinering med antipsykotika.

Läs mer här:
www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...on-och-aterhaemtning
Mer
3 år 11 månader sedan #1247717 av wasp
Svar från wasp i ämnet Tillfrisknad
Psykoser kan verkligen vara läskiga och skrämmande.
Mer
3 år 11 månader sedan #1247719 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tillfrisknad
Psykoser vänder upp och ner på hela livet.