Fråga om LPT

Mer
6 år 2 månader sedan #1023494 av Sjukihelahuvudet
Jag undrar bara om psykiatriker kan tvångsinlägga en, även om man säger att man inte tänker ta sitt liv eller skada någon annan, man inte har försökt ta sitt liv på över ett år och man inte gör något annat som tyder på att man kommer göra det? Jag vet att ett kriterie för LPT är just fara för liv, men jag fick nämligen höra att "du vet inte ditt eget bästa just nu så jag tänker lägga in dig" när jag var på rutinsamtal och berättade att jag mådde bra. Jag blev inte inlagd eftersom jag lyckades övertala läkaren om att jag skulle börja med mediciner om jag slapp, men om hon tror att jag inte tagit dom, kan hon lägga in mig då? Utan att jag planerar att ta mitt liv? För jag mår bra nu, och förstår inte varför jag ska vara på psyket.

Är det bästa kanske att inte gå dit nästa gång? Vad ska jag göra? För inget jag säger verkar läkaren eller någon annan tro på, så att tala mig ur situationen tror jag inte går.
Mer
6 år 2 månader sedan #1023498 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fråga om LPT
Omöjligt att svara på. Din läkare känner dig nog bättre än vad vi gör.
Mer
6 år 2 månader sedan #1023501 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Fråga om LPT
Jag har en gång varit frivilligt inlagd för "medicininställning", så det går nog att lägga in dig om dom tror det är i ditt intresse. Har inte läst lagen LPT på länge.

Tycker du ska ta ordinerad medicin. Det är enklast så. Det går att må bra på medicin, också.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
6 år 2 månader sedan #1023509 av Sjukihelahuvudet
Svar från Sjukihelahuvudet i ämnet Fråga om LPT
Ja, läkaren känner såklart mig bättre än vad ni gör, men frågan jag ställer är, KAN de tvinga mig till sjukhus trots att jag inte försöker skada mig själv eller andra? På vilka grunder kan de göra det?
Mer
6 år 2 månader sedan #1023511 av Sjukihelahuvudet
Svar från Sjukihelahuvudet i ämnet Fråga om LPT

Inwatto skrev: Jag har en gång varit frivilligt inlagd för "medicininställning", så det går nog att lägga in dig om dom tror det är i ditt intresse. Har inte läst lagen LPT på länge.

Tycker du ska ta ordinerad medicin. Det är enklast så. Det går att må bra på medicin, också.


Frivilligt inlagd är inte LPT. Jag vet att man kan lägga in sig själv för många anledningar men det jag undrar är om det finns någon risk att farbror blå kommer att knacka på min dörr snart för att tvinga mig till sjukhus trots att jag mår bra?
Mer
6 år 2 månader sedan #1023514 av Sjukihelahuvudet
Svar från Sjukihelahuvudet i ämnet Fråga om LPT

psykoos skrev: Ja, det finns en stor risk.

Det var inte längesedan polisen kom instövlades i min lägenhet och körde mig till psyket och gjorde mig hemlös och stal många ägodelar (lagligt sägs det) och ryckte flera katter från mig.

Som anledning sade de "du kan inte leva så här" samt "vi är på uppdrag av Gud".


Jag åkte utomlands dagen efter läkarsamtalet och har varit här sedan dess, det finns väl ingen chans att de kan tvinga hem mig?