Kränkande behandlingssätt?

Mer
6 år 1 månad sedan #1026972 av gäst42
Hej, jag vill bara säga att jag är drog-fri/narkotika-fri, och är inom psykiatrin, och är Utan lpt. För mig har lagen och psykiatrin med två olika saker att göra... men lpt anses vara lagligt knutet. Till poängen (är utmattad, Inte främst på grund av ämnet) har en läkare/doktor/psykiatriker, i detta fall PSYKIATRIKER (skit i dom första två benämningar) rätt att tvinga en patient att lämna ett urin prov för ''drog screening'' som det heter? DÄR ÄR FRÅGAN. Jag ringde nyligen till 1177, trodde jag inte skulle få svaret, och mycket riktigt visste inte personen svaret till frågan. De råd jag fick var att googla. Så jag skrev er här istället. JAG BEHÖVER GÄRNA KONKRET INFORMATION, SÅ OM ADMINISTRATÖR ELLER LIKNANDE MÖJLIGEN kunde inträda. För den delen, anser jag att kunskap om det här är litet, så VEM SOM HELST som har SUSEN kan gärna inflika något. Ändrar mig lite alltså. DOM 3 FRÄMSTA ANLEDNINGAR att jag inte vill vara tvingad (jag är utan LPT) att ge ett urin drog screening prov är --Kränkande --Tid --Besvärligt. Jag skulle pinka (man använder det uttryck) negativt(drog-fri/utan droger) FÖR DEN DELEN då. Tack för insikter, vill gärna ha KONKRET INFORMATION på det här men inflikningar välkomna. Jag VILL DOCK INTE ATT DET SPÅRAR UR till alldeles avvikande. Jag, ATT SAMMANFATTA, behöver veta (väldigt helst utan att bli hänvisad till någon annan information-källa) svart-på-vitt OM MAN KAN VARA TVINGADE ATT LÄMNA ETT DROG SCREENING (som det kallas) PROV OM MAN INTE ÄR PÅ LPT? (att man eventuellt ska behöva göra det på lpt tycker jag vore fel, igen pga av min psykiatri/lagen är två olika saker). Nog med predikan. Jag tror jag är tydlig. TACK så hemskt mycket. Tack.
Mer
6 år 1 månad sedan #1026973 av gäst42
Läste om mitt. Jag skrev fel i början. Jag ställde frågan två gånger. Den första gången utelämnade jag orden ''UTAN LPT''. Så båda frågor tyder på om man kan vara tvingad att lämna drog screening prov UTAN ATT VARA PÅ LPT. TACK igen. Tack.
Mer
6 år 1 månad sedan #1026975 av memphis
Enligt min erfarenhet kan de utpressa patienten till pisseprov, genom att sätta det som ultimatum, annars får patienten varken vård eller mediciner. Vet inte om det är lagligt att göra så, men det fungerar så i praktiken. Särskilt på ADHD- mottagningar, vad jag vet. Det har aldrig hänt mig personligen. Men då har jag alltid gått till psykosmottagningar. Ingen psykosmottagning har gjort så mot mig i allafall.
Mer
6 år 1 månad sedan #1026991 av gäst42
Tack,
ispegelland

Tack,
psykoos



Tack Ispegelland,
Utpressning vore dock ett brott, men att komma åt dom vore så gott som omöjligt vet jag. Läkare är ''totalt immunu''. Jag vet. Men utpressning vore ett brott.



Tack psykoos,
Igen har vi samma situation. Dom gör lite (eller mycket) av vad dom vill (myndighets personer (vill inte att drog screening SÄRSKILDA frågan ska mycket avvikas)). En klok sak om man har levt livet, är att man ''får välja sina strider''. Under ytan är det lite komplicerat, jag har inte den bästa relation med min läkare nu, och det har kommit brev jag behövde ''åter avsändaren''! Det är skört på många sätt. Delvis handlar det om vem som är i kontroll, delvis lagliga rättigheter, som syftat , delvis en jädra djungel av skit där jag kan bland annat inte öppna ett brev före jag skriver en läkare (annan), till exempel. Komplicerad situation och jag är natt uggla nu förtiden och skriver tillbaka, en aning dåsig vid 02.30 . Att blåsa för att få social bidrag... PSYKIATRIN HAR INGET MED LAGEN OCH GÖRA OCH DÄRMED KAN INTE TVINGA NÅGON TILL ETT PINKE PROV. Jag tror det skulle stå i rättegång. Särskilt om jag inte är på Lpt, som är fallet. Jag har aldrig pissat positivt för den delen. Att pissa för att få medicin (nu blir det lite blandning mellan er två repliker) nå jag har aldrig pissat positivt. Jag är ENVIS. Jag instämmer, så envis jag är, men det gäller att välja sina strider. Det är komplicerat dock, det är inte att öppna brevet, och välja ja eller nej (att gå att göra det). Jag vet Inte ens om brevet handlar om drog screening. Nog för ikväll.

VÄNLIGEN NÅN KUNNIG (BRA LIVS-ERFARENHET REPLIKER) SVARA PÅ OM MAN LAGLIGT KAN VARA TVUNGEN ATT LÄMNA DROG SCREENING (TILL EXEMPEL URIN PROV) PROV INFÖR PSYKIATRIN ÄVEN OM MAN I N T E ÄR PÅ LPT. KAN MAN VARA T V U N G E N TILL DET L A G L I G T?

*****ADMINISTRATÖR OCH/ELLER LIKNANDE NU FÅR NI STIGA IN TROR JAG*****
DET ÄR DEFINITIVT EN GRÅTT YTA MED DET HÄR.

Hänvisa mig till en annan källa om du vill (andra är fortfarande välkomna förstås att inflika något) - J*vla (jag tror inte jag är den enda med förargelse känslor till särskilda myndigheter) DET MÅSTE FINNAS SVART-PÅ-VITT , JA eller NEJ med det här.

UPPENBARLIGEN, MÅSTE.

VAD ÄR SVARET? Tack. Trött. Men gör mitt bästa. Jag kanske får välja mina strider (dock att det är väldigt komplicerat).
Dock,
VAD ÄR SVARET?
I andra termer, ÄR DET LAGLIGT ELLER OLAGLIGT ATT TVINGA EN PSYKIATRI PATIENT SOM ÄR UTAN LPT ATT LÄMNA PROV FÖR ''DROG SCREENING''?

KÄNNER INGA BRA ADVOKATER.
SVARET FINNS. VAD ÄR DET?
DET ÄR SKRIVET NÅNSTANS.
JAG ÄR ÖVERTYGAD ATT INTE BARA LÄKARE VET SVARET.
VAD ÄR SVARET?
Tack. Tack igen. Tack igen. God natt
Mer
6 år 1 månad sedan #1026993 av gäst42
<trött> Jag tror till nära säkerligen jag kan svara min egen fråga. Det vore Olagligt att tvinga en psykiatri patient som är utan Lpt att lämna en 'drog screening'.
En drog screening, av Ovillig art, anses av många personer vara integritetskränkande och oetiskt.
En psykiatriker kan ändra medicinering från ett uteblivet drog screening, från vad jag har läst.
Det är domstol. Mänskliga rättigheter (ett STARKT, VÄSENTLIGT, substantiv) mot vad läkaren tycker att skriva ut oavsett psykiatribild. Självklart vinner det första, och domstolar kan göra misstag; är det värt att chansa att domen blir rättvis? Att ändra medicin för någon inte vill lämna en drog screening kränker mänskliga rättigheter. Är det en LAG att mänskliga rättigheter ska tas i hänsyn i samhället; att om dom är brutna är det (nödvändigtvis) olagligt?

Där var två frågor. Du kan läsa noga. Den ena blev en twist, så det kan anses 3 frågor egentligen. 3 frågor.

ADMINISTRATÖR/LIKNANDE, jag tror inte det är jätte nöd av efterfrågan med ämnet längre. Här har, vi som bryr oss om min situation och/eller är intresserade av ämnet: 3 frågor. Jag tror ingen på internet har gått djupare med det här än mig här. 3 frågor.

Gärna vidareutveckla på det här. Verkligen, nu, är det God Natt. (hoppas jag inte gjorde något allvarligt grammatik fel)
Mer
6 år 1 månad sedan #1026997 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kränkande behandlingssätt?
En annan här har fått krav på drogtester. Det förekommer på andra orter och bör därför vara lagligt.
www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsv...kt-av-vuxenpsykiatri
Min mamma är död, men innan hon dog var hon besviken på negativa konsekvenser på tidigare val hon gjort. Jag försökte lära henne att i sådana lägen gäller att ACCEPTERA. Livet handlar om att ACCEPTERA.