Gestalning av psykisk ohälsa i självporträtt - hjälp!

Mer
13 år 3 månader sedan #360389 av empan
Hej allihopa!

Jag heter Emelie och är 18 år. I skolan håller vi just nu på med våra 100-poängsprojekt där jag har valt att undersöka olika former av psykisk ohälsa, som jag sedan ska presentera i fotografiska självporträtt. I fotona har jag tänkt att på så bra sätt som möjligt gestalta hur det känns för de som har psykiska problem, hur de känner.

Därför måste jag komma i kontakt med folk som har upplevt sånt, och hittade viska.se och tyckte att det var en bra idé att skriva här i forumet. Jag skulle bli evigt tacksam om någon(eller några) ville hjälpa mig och beskriva deras upplevelser av schizofreni, hur det känns för just dom. Inga övergripande beskrivningar från infosidor nu alltså, utan mer ingående och personligt.

Ser du något? Hör du något?
Hur känns det inom dig?
Vad händer för ovanligt?
Vad tänker du?
Hur märker du av sjukdomen?
Hur upplever du hallucinationer och vanföresällningar? Har du haft det? Exempel?

Med andra ord; hur är det för JUST dig?

Jag vet att det förmodligen redan finns svar på de här frågorna i både forumet och på andra sidor på internet, men för att få ett bättre slutresultat skulle det betyda mycket att få svar på just det här, eftersom det innebär närmare kontakt med de som väljer att svara, och det blir inte bara något jag hittat på internet.

Hoppas verkligen att någon vill hjälpa mig,
Tack på förhand, Emelie :)
Mer
13 år 3 månader sedan #360395 av Geta
Hej och välkommen till Viska!
Fast jag har diagnosen Paranoid schizofreni så varken hör jag eller
ser jag något sensationellt.
Det som kan sätta igång fantasin kan vara nummerskyltar på bilar.
När jag är psykotisk kan jag få för mig att budskap skickas ut på
det sättet.
Mer
13 år 3 månader sedan #360397 av empan
Tack för hjälpen! Har hört om liknande, tex. Ylva i UR:s serie inferno som kände att TV:n gav meddelanden till henne.

Om någon inte vill skriva öppet går det jättebra att skicka ett privat meddelande :)
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 3 månader sedan #360409 av Jocke


Vid vissa ögonblick kan det bli en vanföreställning (hänsyftningsparanoja, kallas det när man tror alltings ursprung kommer från media) orsakas av röster som ibland inte är speciellt trevliga. Det känns som om den speciella rösten upprepar medias tankeomfång.

Inom mig, så blir jag väldigt osäker på om vem man kan lita¨på, i konsekvensens namn då lämnar man allt för händer och får inget reellt gjort. Det är svårt att förklara vad som är ovanligt. Men allting är en upprepning, mönstren kommer och går ungefär som en trend. Just nu är många intresserade av psykologi, men det kommer att vända snart.

Men schizofrenin, är så mycket annat än bara röster, det är negativa, positiva och kognitiva symptom. Rösterna räknas till de positiva symptomen, men egentligen är det inte bara positivt utan en del röster är väldigt besvärliga. I mitt liv händer det saker, som jag relaterar till att det kommer från media.

Tänk om jag är en hund? he, he!

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 3 månader sedan #360420 av Admin1
Jag tar med din postning empan i nyhetsbrevet på fredag, som går ut till 207 medlemmar, så du kanske får fler svar till helgen.
Mer
13 år 3 månader sedan #360423 av Nissegossen
Hej empan och välkommen till viska.se. Jag kan lägga in texter till dig, men det har varit många förfrågningar om samma sak här sedan förut och mina texter har behandlats i avhandlingar förut och materialet är publicerat sedan länge och ligger både på Internet, video intervjuer Det ligger även texter som har gått i Radins p1 och har sänts som radioteater och då faktiskt tidningar så jag har inget färskt att erbjuda dig, detta som en varning, för att allt jag redan har skrivit är redan ute och är publicerat

Är du fortfarande intresserad skicka mig ett pm så lägger jag in texter där, eller på E-post.

Ps; jag kan skicka en skiva med en radioteaterföreställning till dig.

Den handlar om just schizofreni och där är vi 20 st som skrivit texter till och en del medverkar även med sin röst! Texterna som behandlas är 20 till antalet och de hare sållats ut ur sammanlagt 200 texter och innan den gick som radio teater gick den för utsålda hus de 10 ggr den sattes upp på teater UNO i Göteborg. Den lades ned pga lokalerna var uppbokade av annat.

Mina texter läses upp utav skådespelare, men de som medverkade själva av oss hade sin röst även i radion.

Pjäsen hette kort och gott; RÖSTER.

Jag tror inte att någon har använt den i ett projekt med en uppsats. Jag skickar en kopia till dig utan extra kostnad för dig om du ger mig adressen till skolan där du läser. (Med passusen om jag kan göra en kopia för skivan är sliten!)

Jag respekterar din integritet därför du får möjligheten att få den skickad till skolan

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum