Barn med schizofreni

Mer
13 år 2 veckor sedan #389735 av V
Barn med schizofreni skapades av V
Hejsan alla!

Jag läser kursen "människor i behov av stöd" med inriktning barn och ska skriva om barn med schizofreni.

Någon som har erfarenhet av detta? Syskon till ett barn med schizofreni, någon förälder?
Tänkte inte fokusera så mycket kring just det medicinska utan mer kring de psykosociala förhållandena. Tex känslor, tankar och hur man får vardagen att gå ihop.

Jag har precis börjat läsa på om ämnet....tips på filmer, böcker och sidor som kan vara av intresse uppskattas också.

Tack på förhand!!
Mer
13 år 2 veckor sedan #389741 av V
Svar från V i ämnet Barn med schizofreni
Jo. Den delen är enbart en del av ett större arbete. Men i och med att vi läser kursen med inriktning barn ville jag ha med det perspektivet också. För även om det är ovanligt så är det ju inte för det, inte befintligt. Eller? Det är det jag försöker få en uppfattning om. Det enda konkreta om barn med schozofreni eller andra psykoser jag hittat som jag tyckt gett någon information alls är ett referat ur ett föredrag av Håkan Jarbin, vet. överläkare på Lunds universitet. Förstår att detta är en väldigt komplex fråga men vill ändå undersöka saken närmare....
Mer
13 år 2 veckor sedan #389754 av Geta
Svar från Geta i ämnet Barn med schizofreni
Hej!
Det var inte det enklaste ämnet som du har valt.
Förr fick autistiska barn diagnosen barndomsschizofreni. Det finns en medlem
här på Viska som fick den diagnosen som barn men som efter hand fick
diagnosen Aspergers syndrom.
I lördagskväll visades en film i SVT1 om Temple Grandin som först fick diagnosen
barndomsschizofreni men sedan klassades som autistisk.
Temple Grandin på Wikipedia[/url:17bgada3]
Mer
13 år 2 veckor sedan #389940 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Barn med schizofreni
Barnschizofreni är väldigt ovanligt och drabbar ungefär 0,02 % av befolkningen. Under 8 år här på sajten är det bara enstaka föräldrar med barn med schizofreni som hört av sig. De som får schizofreni som redan barn har sämre prognos än andra. Barn har också större risk för biverkningar av antipsykotika t.ex viktökning.

Läs mer:
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... a-aerftlig
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... nosticerad
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... chizofreni
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... er-problem
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... chizofreni
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... r-ovanligt