MIN TEORI OM ALLT!

Mer
12 år 1 månad sedan #469494 av Richard
TEORI OM ALLT

Allmänt
Vår planet, Jorden, eller Tellus är bara en liten mängd av det vi vet. Vi vet vilka djur här finns, en del av havet är outforskat, o vi vet var vi kommer ifrån. Människan har utvecklats, på vår planet, relativt mycket. Vi kan klyva atomer, se ut i universum, se elementarpartiklar och forska fram saker sedan jordens födelse.
Många av oss förlitar oss på heliga skrifter, så som Bibeln (kristendom), Koranen (islam), Tanacha (judendom), Veda (hinduism), Tripitaka (Buddism), dessa måste ha kommit från någon källa. Jag förkastar inte någon människa som tror på dessa. Men, de måste ha någon källa?
Som f.d. kristen har jag trott på Jesus o hans mirakel, men ganska snart insåg jag att Gud (kalla den vad du vill, Gud, Jahve eller Allah), måste i sådana fall vara större än någonsin.
Jag ska försöka förklara vad jag tror på. Jorden, bildades i samband med solsystemet för ca 4 miljarder år sedan. Solen i centrum o dess planeter formades. Eftersom Jorden ligger i det ”beboeliga området” så utvecklades liv här. Nyligen har det förekommit teorier om att det kan finnas primitivt liv på Mars, som också ligger i den ”beboeliga zonen”, men än så länge har man inte hittat nått. Primitivt liv innebär allt emellan encelliga organismer till människor.
Men, om det skulle vara så sannolikt att det ”nästan” finns liv på Mars, så är det miljardtals gånger större att det finns liv på andra planeter än i vårt solsystem. Vår galax, Vintergatan består av ca 400 miljarder stjärnor. En stjärna är som en sol. Runt dessa stjärnor kan det kretsa planeter. Man har hittat ganska många sådana planeter idag. En del ligger i den ”beboeliga zonen” i förhållande till dess sol.
Eftersom den närmaste stjärnan (Proxima Centauri) ligger 4,2 ljusår (ca 40 000 miljarder km) från oss så kan vi inte med dagens teknologi utforska de exoplaneter vi har observerat. O inte ens på Proxima Centauri har vi sett några planeter som ligger inom den beboeliga zonen.
Men om vi kollar på de stjärnor man hittat exoplaneter (exoplaneter = planeter runt en annan stjärna/sol), så är det mest sannolika man hittat (för att det ska finnas liv på) Gliese 581 c. Den kretsar kring stjärnan Gliese 581 och befinner sig inom den beboeliga zonen. Planeten ligger ca 20,5 ljusår från oss.

Liv uppstår
Liv, såväl växter som djur består av organiska komplexa molekyler. De består av mestadels Kol och Väte. För att bilda en cell, krävs ett DNA, vilket är en stor molekyl, men naturligtvis inte omöjlig att bildas. Att DNA bara skulle ha bildats på vår planet är en enorm osannolikhet. Cellen delar sig, blir så småningom ett ägg, som kläcks till ett yngel (här har ni svaret på vad som kom först; hönan eller ägget).
Encelliga organismer delar sig, så som celler gör, och bildar mer intelligentare liv. Det började med Trilobiter som sen avancerade till den skapelse som människa nu är. Men vårt liv styrs fortfarande av celler, blodceller, immunförsvar, bakterier och en del drabbas av cancer-celler.
Förutsättningarna för liv är Kol, Väte, Syre samt lite Kväve, m.m. Dessa är grundämnen, ämnen som är de minsta kemikalierna i vårt kända universum. Det borde finnas på de flesta beboeliga exoplaneterna. Sen kan man kanske inte utesluta livsbaserade former som bygger på t.ex. Kisel.

Utomjordingar?
Ja, jag har läst att det ska närmast intill ett mirakel för att intelligent liv ska uppstå. Men vad menar vi med intelligent? Människan? Krokodiler? Jag tror definitivt att det finns varelser på andra planeter. Men hur pass utvecklade är de? Jag tror inte de har besökt oss. Då det skulle ta 4,2 år för dem att komma hit om de reste i ljusets hastighet (om de nu skulle ha funnits på Proxima Centauri). Vi har inte (så vitt allmänt känt), snappat upp signaler (elektromagnetisk strålning, t.ex. radiovågor) som verkar komma från någon civiliserad värld.

Hur uppstår en cell?
En cell, bakterie eller annan encellig organism uppstår genom att ett DNA (RNA som ”sys” ihop. Men vad krävs för det? Jag nämnde tidigare Kol och Väte, det utgör stommen för det hela. Tittar vi på andra planeter (eller planeters månar), så finns det Koldioxid, Metan, Etan o liknande. Men sen krävs det lite mer, t.ex. vatten som innehåller syre. Sen är jag ärlig o säger att jag inte kan det som går från simpla molekyler till ett komplext DNA.

Vad gör en molekyl?
En molekyl är uppbyggd av atomer. T.ex. Kol och Väte. Atomerna reagerar med varandra, o bildar större molekyler. De reagerar på ett ganska simpelt sätt. Den lättaste atomen, Väte, består av en proton och en elektron. Protonen är positivt laddad, medan den negativa elektronen kretsar runt den. Elektronen tas lätt upp av, låt oss säga Klor, som har 2 elektroner i det s.k. K-skalet, 8 i det s.k. L-skalet och 7 i det s.k. M-skalet. Dessa 7 yttersta elektroner kallas för valenselektroner. Eftersom skalet är fullbordat vid 8 elektroner tar det gärna, eller egentligen, delar på Vätets elektron.
Atomer reagerar p.g.a. dess elektroner, detta kan givetvis leda till oönskade reaktioner i människokroppen. Vilket i sin tur orsakar t.ex. cancer.

Inuti Atomkärnan
Inuti atomkärnan har vi de positiva protonerna och de neutrala neutronerna. Jag tänker inte lägga någon större vikt vid dessa, då det är oväsentligt. Men både protoner och neutroner är uppbyggda av elementarpartiklar kallade kvarkar. Upp (u) och Ner (d) är de vanligaste, finns 4 till (plus alla dess antikvarkar). Frågan är vad kvarkar är uppbyggda av?
Jag tänkte gå in på supersträngteorin senare, men först återgår vi till Makrokosmos…

Universum (Makrokosmos)
Vi lever i ett universum, där vi ha observerat andra galaxer, galaxhopar och tom. s.k. superhopar. En superhop består av flera galaxhopar, där t.ex våran, den lokala galaxhopen (Vintergatan, Andromeda med många fler ingår), och virgohopen (Virgo är vår närmaste galaxhop) inkluderas.
Det mest avlägsna objekt vi kan se ligger ungefär 13,7 miljarder ljusår bort. Vi har observerat objekt som sänder ut en enorm mängd energi, s.k. Kvasarer. En del tror de är motsatsen till svarta hål. Svarta hål är stjärnor med sådan massa att när de kollapsar så dras de ihop av gravitationskraften, så mycket att de överstiger alla andra kända krafter, så gravitationskraften överstiger ljusets hastighet, vilket innebär att allt är koncentrerat till en nollpunkt (singularitet). Vissa tror att svarta hål och kvasarer hänger samman, eftersom även tiden påverkas av gravitationen (det är bevisat). Teoretiskt skulle de fungera som s.k. maskhål (en resa i tid o rymd), att man (om man nu hade överlevt förhållandena) för att sugas in i ett svart hål o sen komma ut ur en kvasar.
Men vårt kända universum då? Jo, det består som vi känner till det i 4 dimensioner, längd, höjd, djup + tiden. Ja, jag ser tiden som en dimension. Vi kan mäta avstånd till fjärran galaxer. Men vad finns utanför dessa 13,7 miljarder ljusår? Jag tror på att vi lever i ett pulserande universum. Det hela började med Big Bang, under de första sekunderna så bildades partiklar som senare kom att förena sig i t.ex. solar och planeter, sedan atomer som till slut bildade en DNA-molekyl o därmed liv! Vårt universum utvidgar sig med ljusts hastighet, det visar rödförskjutningen på de mest avlägsna objekt vi känner till. T.ex. kvasarer. Det hela expanderar tills allt kyls av och blir kallt igen… Då alla stjärnor brunnit ut o förvandlats till neutronstjärnor eller svarta hål. Då kommer gravitationen att dominera. Hela universum kommer att dra ihop sig, o sluta med en s.k. Big Crunch.

Ett Universum?
Finns det bara ett universum om man utgår ifrån det jag skriver? Det kan finnas hur många som helst… Nu är det dags för Mikrokosmos…

Strängteorin
Jag nämnde tidigare kvarkar. Ingen vet vad dessa består av. Men en mycket intressant teori är den om supersträngar. Att allt består utav små, små, pyttesmå, vibrerande strängar. Om man ska ge de en storlek så motsvarar den en längd på 10-35 m. Dessa strängar består inte av någonting som går att mäta. Den mest populära teorin är den s.k. M-teorin, och i denna så finns världen i 10 dimensioner. De 3 vanliga + tiden, samt, 6 st ”ihoprullade” dimensioner. Det går inte att föreställa sig, och jag ska vara ärlig och säga att jag inte helt själv förstår det.
Strängarna kan förekomma som öppna eller slutna, en sluten sträng kan jämföras vid ett vibrerande O, och en öppen sträng som ett vibrerande I. Med hjälp av detta kan man förklara hela universum, eller flera universa.

Men det övergår mitt förstånd…

Kanske det är lättare att tro på Gud…
Mer
12 år 1 månad sedan #469496 av Geta
Svar från Geta i ämnet MIN TEORI OM ALLT!
Om Gud finns, måste Gud vara Gud för hela universum och för varelser på andra planeter. De måste då också vara Guds avbild.
Mer
12 år 1 månad sedan #469503 av Richard
Svar från Richard i ämnet MIN TEORI OM ALLT!
Ja, men min teori inkluderar vad Gud består av!

Supersträngar, vilket ingen förutom Einstein o Hawkin kan förklara exakt!
Mer
12 år 1 månad sedan #469516 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet MIN TEORI OM ALLT!
Annars, så är inget snabbare än ljuset enligt Einstein som Hawkin håller med om. Men på senare tid så har man hittat en partikel som är snabbare än ljuset. Med andra ord: Hawkin tror inte på att forskarna har rätt - som har hittat en partikel som är snabbare än ljuset.
Mer
12 år 1 månad sedan #469527 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet MIN TEORI OM ALLT!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum