Examensarbete på socialhögskolan

Mer
11 år 1 månad sedan #559676 av Dinskugga
Hej!
Mitt namn är jag studerar på socionomprogrammet på socialhögskolan i Stockholm. Jag ska skriva min c-uppsats under våren, med ämnet schizofreni och andra psykossjukdomar ur ett återhämtningsperspektiv.

Jag söker personer som har levt med schizofreni och tillfrisknat/återhämtat sig för intervjuer i Stockholmsområdet. Intervjun tar max en timme och kommer inte äga rum förrän i början av april. Det är helt anonymt. Jag kommer spela in intervjun, för minnets skull och sedan radera det.

Jag söker dig som vill berätta om hur du upplevde det att vara psykotisk/prepsykotisk samt sjukdomen i övrigt och vad du tror gjorde att du insjuknade samt tillfrisknade/återhämtade dig.

Det skulle glädja mig enormt om någon/några kan tänka sig att ställa upp på en intervju. Om du är intresserad av att ställa upp på en intervju/har frågor, skicka ett mail till mig på: <!-- e --><a href="mailto:anfo3848@student.su.se]anfo3848@student.su.se[/url]<!-- e -->

Vänliga hälsningar,
Mer
11 år 1 månad sedan #559678 av Geta
Hej!
Jag är nyfiken på var du drar gränsen för återhämtning?
Själv bor jag inte så nära Stockholm och räknar mig inte som återhämtad.
Mer
11 år 1 månad sedan #559685 av Dinskugga
Geta:
Jag menar att återhämtning är en djup, personlig, unik förändring av ens hopp och leder till bättre livsförhållanden. Det viktiga är att man har en ny mening och nya mål med livet (även om sjukdomen till viss del begränsar livet ska man ha lämnat sjukdomen bakom sig). Om man medicinerar eller ej har mindre betydelse.

Tack för frågan och hoppas jag redde ut det någorlunda. Fråga igen annars!
Hälsningar Linnea
Mer
11 år 1 månad sedan #559688 av koi
Lämnat sjukdomen bakom sig... Hur gör man det? Rädslan för att hallucinationer och övernaturliga händelser ska återkomma finns hela tiden. Har försökt sänka medicinen men föll tillbaka i kaoset igen.
Mer
11 år 1 månad sedan #559840 av Admin1
Jag tar med det i nyhetsbrevet på fredag som går ut till 440 medlemmar. Enligt SBU:s bok om Läkemedelsbehandling vid schizofreni, så återhämtar sig bara 17 % med schizofreni.
Mer
11 år 1 månad sedan #559858 av Ready
Återhämtning borde väl vara att symtomen minskar och att man klarar sig utan medicin.