Intervjufrågor angående schizofreni

Mer
9 år 7 månader sedan #687224 av lockpix
Hej. Jag undrar om det finns någon som skulle vilja svara på lite intervjufrågor i samband med schizofreni?
Vissa av frågorna kan upplevas som personliga då jag går in mycket på hur det påverkar sociala förhållanden och vardagen.
Detta för att jag för närvarande håller på att göra en studie över en hel termin om hur det är att leva med schizofreni,
där syftet är att öka förståelsen för sjukdomen och människorna som lever med den.

(Man får såklart vara anonym om man vill, finns absolut inget tvång i att berätta vad man heter)

Om ni vill att hjälpa mig kan ni kan svara här direkt eller skicka ett mail till mig på <!-- e --><a href="mailto:linaz_87@hotmail.com]linaz_87@hotmail.com[/url]<!-- e -->.

Här kommer frågorna:

1. Namn och ålder?
2. Vilken diagnos har du idag?
3. Vad hade du för symptom innan du fick diagnosen?
4. Hur länge hade du dessa symptom innan du blev diagnostiserad?
5. Vilka processer fick du gå igenom, efter du fått diagnosen?
(Med detta syftar jag på hjälp från samhället, mediciner, rehabilitering osv.)
6. Hur reagerade vänner och familj i samband med diagnosen?
7.På vilket sätt har sjukdomen påverkat ditt liv om man tänker på sociala situationer i samhället?
Vilka svårigheter kan man stöta på?
(Då menar jag när man ska söka jobb, eller då man har ett yrke, umgås med vänner, gå i skolan osv.)
8. Hur gick din process till när det kom till att acceptera din sjukdom?
Fanns det några psykiska/fysiska påfrestningar?
9. Hur ser en helt vanlig dag ut för dig?
10. Finns det någonting som underlättar i din vardag?
11. Vilket/vilka råd skulle du vilja ge anhöriga till schizofreni sjuka?
12. Finns någonting du själva skulle vilja tillägga?


Ni får jättegärna komma med synpunkter när det kommer till frågorna, om det är något som fattas eller som kan göras bättre, så är jag öppen för förslag!

Tack snälla ni på förhand!

MVH Lina
Mer
9 år 7 månader sedan #687227 av Amandara

lockpix skrev: Här kommer frågorna:

1. Namn och ålder?
Amanda 44 år
2. Vilken diagnos har du idag?
Schizoaffektivt syndrom
3. Vad hade du för symptom innan du fick diagnosen?
Djup depression, ångest, självskadande.
4. Hur länge hade du dessa symptom innan du blev diagnostiserad?
ca ett år eller mer
5. Vilka processer fick du gå igenom, efter du fått diagnosen?
(Med detta syftar jag på hjälp från samhället, mediciner, rehabilitering osv.)
medicinering, praktikplats på två ställen, kontaktperson varannan vecka, inläggningar
6. Hur reagerade vänner och familj i samband med diagnosen?
med mycket distans tycker jag..... rädsla för att fråga saker och för att ta reda på info.
7.På vilket sätt har sjukdomen påverkat ditt liv om man tänker på sociala situationer i samhället?
Vilka svårigheter kan man stöta på?
(Då menar jag när man ska söka jobb, eller då man har ett yrke, umgås med vänner, gå i skolan osv.)
Jag kan inte jobba längre vilket är en stor inskränkning för mig och en rejäl black om foten. Jag är utbildad till ett yrke men tycker att utbildningen är bortkastad då jag inte kan jobba. Sociala relationer kan vara jobbiga att orka med från tid till annan beroende på hur man mår och hur mycket ork man har. Annars tycker jag att sociala relationer är viktiga.
8. Hur gick din process till när det kom till att acceptera din sjukdom?
Jag har efter mer än femton år fortfarande inte accepterat sjukdomen och kommer nog aldrig att göra det. Jag får köpa att det är som det är med de nedsättningar som följer med i sjukdomens släptåg men riktigt acceptera den tror jag aldrig jag kommer att göra.
Fanns det några psykiska/fysiska påfrestningar?
9. Hur ser en helt vanlig dag ut för dig?
Jag går upp vid sju..... äter frukost...... tar bussen och går och styrketränar....... hänger en stund med min föräldrafamilj inklusive syrran och hennes barn....... tar bussen hem.... hänger framför datorn.
10. Finns det någonting som underlättar i din vardag?
Sociala relationer som drar med mig på aktiviteter när jag själv inte riktigt orkar.
11. Vilket/vilka råd skulle du vilja ge anhöriga till schizofreni sjuka?
Gå på anhörigutbildning
12. Finns någonting du själva skulle vilja tillägga?
Det är en för jäklig sjukdom

Ni får jättegärna komma med synpunkter när det kommer till frågorna, om det är något som fattas eller som kan göras bättre, så är jag öppen för förslag!

Tack snälla ni på förhand!

MVH Lina

Mer
9 år 7 månader sedan #687235 av Geta
Har svarat i PM.
Mer
9 år 7 månader sedan #687260 av Admin1
Jag tar med det i nyhetsbrevet som går ut på fredag till nästan 500 medlemmar.
Mer
9 år 7 månader sedan #687292 av lockpix
Tack snälla ni för att ni delar med er, vill bara säga att det är guld värt. Ni förtjänar verkligen all respekt och jag ska göra mitt bästa för att skildra denna sjukdomen och er som lever med den på bästa möjliga sätt. Kram på er
Mer
9 år 7 månader sedan #687346 av Nissegossen
Hej och välkommen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum