Bokprojekt: söker mailkontakt!

Mer
9 år 1 månad sedan #716134 av En
Hej allesammans!

Jag har varit inne på det här forumet och kikat runt en del men blev medlem först idag! Anledningen är att jag söker mailkontakt med personer som har erfarenheter av schizofrenisjukdomar. Jag håller på med ett längre skrivprojekt som förhoppningsvis kommer bli en bok, och mitt främsta mål är väl att på något vis försöka bidra till att minska stigmatiseringen av psykisk sjukdom och i första hand schizofreni som jag upplever är vansinnigt feltolkad i populärkultur och media idag.

Jag hade blivit så tacksam om någon hade varit villig att maila lite med mig fram och tillbaks! Jag skulle aldrig "sno" någons erfarenheter, jag eftersträvar bara djupare förståelse för den som faktiskt drabbas av sjukdomen. Har läst flera fackböcker i ämnet, särskilt Johan Cullbergs Psykoser var väldigt informativ. Mina frågor handlar främst om upplevelser av att höra röster, om dessa kan vara hjälpsamma eller skrämmande, om man för en dialog med dessa. Även undrar jag hur vanföreställningar upplevs, om allting "kommer" till en och så vidare, är också intresserad av tankestörningar och hur dessa upplevs.

Jag är själv diagnostiserad med bipolär sjukdom typ 2 (som jag visserligen inte tror stämmer) och har fyra års erfarenhet av psykiatrin, i stort sett uteslutande öppenvård. Om någon vill dela med sig av sin uppfattning av slutenvården hade jag också varit tacksam eftersom jag vill skildra den på ett trovärdigt sätt och mina egna upplevelser är för små för att ens räknas. Jag hoppas kunna rikta någon form av relevant kritik mot psykiatrin eftersom mina erfarenheter är att läkare främst är intresserade av att diagnostisera och medicinera än att faktiskt behandla symtom, även vilket problem läkarnas tolkningsföreträde kan innebära och hur illa behandlad och i underläge man som patient kan bli.

Detta kanske blev lite snurrigt, är rätt trött har sovit sådär den senaste tiden. Jag hade iallafall tyckt att det var jättekul om någon ville snacka lite med mig om sina erfarenheter!

Kontakta mig gärna på: <!-- e --><a href="mailto:emma.p.nilsson@live.se]emma.p.nilsson@live.se[/url]<!-- e -->! Jag svarar garanterat, kollar alltid mailen!

Kram på er, har följt en del trådar på avstånd och ni verkar vara ett härligt gäng som hänger här! :)
Mer
9 år 1 månad sedan #716140 av Geta
Har inte alls upplevt att jag varit i underläge kontra läkarna. Trots min schizofrenidiagnos, har jag behandlats demokratiskt.
Varför ska man hela tiden klaga på psykiatrin? Har faktiskt gått i psykoterapi i många år hos en läkare inom psykiatrin. Din erfarenhet av psykiatrin och min erfarenhet stämmer inte alls överens. Varför skriva och klaga på något som du inte har erfarenhet av?
Mer
9 år 1 månad sedan #716143 av Fantasio
Jag har behandlats illa. Tvångscård några gånger, inlagd åtta månader en gång, får Haldol-injektioner mot min vilja.
Mer
9 år 1 månad sedan #716144 av Geta
Om du ska skriva en bok om psykiatrin, bör du hålla dig till dina egna erfarenheter och inte om slutenvården,
när du aldrig har varit inlagd.
Mer
9 år 1 månad sedan #716148 av En
Svar från En i ämnet Bokprojekt: söker mailkontakt!

Geta skrev: Har inte alls upplevt att jag varit i underläge kontra läkarna. Trots min schizofrenidiagnos, har jag behandlats demokratiskt.
Varför ska man hela tiden klaga på psykiatrin? Har faktiskt gått i psykoterapi i många år hos en läkare inom psykiatrin. Din
erfarenhet av psykiatrin och min erfarenhet stämmer inte alls överens. Varför skriva och klaga på något som du inte har
erfarenhet av?


Som du själv skriver skiljer våra erfarenheter sig åt, och det är klart att ingen har samma upplevelse eftersom alla blir olika behandlade och är olika personer? Men jag har som sagt erfarenhet av att ha blivit behandlad på ett otroligt nedlåtande sätt av psykiatrin, så det här med att du först skriver att våra erfarenheter skiljer sig och sedan att jag inte har någon erfarenhet förstår jag inte. Det jag inte har erfarenhet av är att ha schizofreni och det var det jag hade frågor om. Med att prata upplevelser om slutenvården menade jag i stil med hur det kan gå till vid inläggning etc.

Min avsikt är inte heller att "klaga" på psykiatrin. Jag vill lyfta frågor jag tycker är relevanta och som jag inte tycker diskuteras tillräckligt. Jag menade absolut inte att uppröra någon och jag är hemskt ledsen om jag gjorde det.

Jag har varit inlagd, men bara ett mycket kort tag. Det är inte en bok som handlar om psykiatrin, det är ett element i boken men knappast hela handlingen. Det är en fiktiv bok, ingen självbiografisk. Om alla bara skulle skriva exakt sina egna upplevelser tror jag inte att det skulle finnas så många böcker.
Mer
9 år 1 månad sedan #716151 av Geta
Du tar för givet att det mesta av psykiatrin är dåligt och ska tala för oss med schizofreni. Kan du inte förstå
att många av oss är tacksamma för psykiatrin, där vi har fått mycket hjälp. Du vill att vi ska falla in i klagolåten.
Då blir det en mycket förutsägbar bok. Psykiatrin behöver lite positiv respons i stället.