Bokprojekt: söker mailkontakt!

Mer
9 år 1 månad sedan #716171 av zoegas
Du kanske får ett nytt kapitel i nästa bibel.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
9 år 1 månad sedan #716174 av Geta
Jag ber om ursäkt om jag har tagit i.
Mer
9 år 1 månad sedan #716192 av Nissegossen
Hej En och välkommen! Jag har inte legat på något sjukhus sedan årsskiftet 1986-1987. Mina erfarenheter av att ligga inlagd är för så länge sedan så det är inte relevant.

Dock har jag skrivit texter och en del av dem ligger redan på viska och jag har även delat med mig av mina texter till ett flertal studenter till deras uppsatser. Om du En är intresserad kan jag skicka texter till dig på PM, eller mejla mig på den E-post som jag har här under varje inlägg.
<!-- e --><a href="mailto:nissegossen@hotmail.com]nissegossen@hotmail.com[/url]<!-- e -->

Vill tillägga att inga nya texter har tillkommit efter 2004 när jag blev medlem på viska. Texterna är till tidningen Svingeln som är Språkrör för stiftelsen Gyllenkroken i Göteborg. Gyllenkroken är ett allaktivitets hus som ligger vid hållplatsen Svingeln i Göteborg. Jag slutade gå dit när jag hittade viska på webben.
Bor du i Göteborg är du välkommen att höra av dig för ett möte irl.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 1 månad sedan #716290 av Admin1
Har man schizofreni, så har man inte så mycket med psykiatrin att göra idag. I snitt är man inlagd 6 dagar per år, 1,4 psykiaterbesök och 19 träffar med sjuksköterska. Har räknat ut att det är 2 % av tiden som spenderas inom psykiatrin. Eftersom 15 % bor på gruppboende, så tillbringas 15 % av tiden, där så gruppboendena är 7 gånger viktigare. De på rättspsyk har 100 % av sin tid hos psykiatrin och medelvårdtiden är 5 år.

Den vanligaste orsaken till att man blir inlagd är att man avbrutit antipsykotikamedicineringen och fått psykos. Majoriteten av vårdplatserna på psyk upptas av personer som avbrutit medicinering. Vården där handlar mycket att ge medicin till folk, som inte vill ha medicin. Tvångsvård orsakas till 75 % att man avbrutit medicineringen. Sedan de som saknar sjukdomsinsikt (dvs tror sig vara friska trots att de har schizofreni) är inlagda oftare.

Inläggningarna kommer nog minska, eftersom de sjukaste kommer få vård i hemmet av ACT-team med psykiater, sjuksköterska mm.

Det är alltså gruppboende och rättspsyk, som har mest psykiatrikontakt idag. Själv har jag bara 30 minuter psykiaterbesök per år. Mycket trevliga besök och diskussioner och lite av årets höjdpunkt. Har inte varit inlagd på 24 år.

Läs detta:

www.viska.se/index.php/om-schizofreni-2
www.viska.se/index.php/statistik
Mer
9 år 1 månad sedan #716295 av Admin1
Vid tvångsvård så måste man vara en fara för sig själv och andra, men dessutom måste man ha en psykossjukdom eller som det heter allvarlig psykisk störning. Dessutom skall Länsrätten godkänna tvångsvården, så det blir dömda till tvångsvård.

Både tvångsvård och rättspsyk kan ses som ett slags vårdstraff, eftersom domstol är inblandad. Vid psykoser blir man ofta aggressiv och antagligen värre om man slutar med antipsykotika, eftersom antipsykotika har en aggressionshämmande effekt.
Mer
9 år 1 månad sedan #716305 av Geta
Vi vill inte vara några offerkoftor.

sv.wikipedia.org/wiki/Offerkofta