Epilepsi efter serier med ECT?

Mer
8 år 8 månader sedan #758361 av Geta
Svar från Geta i ämnet Epilepsi efter serier med ECT?
Cider,

Det är nog bättre att du hör dig för på något depressionsforum.
Schizofrena brukar sällan få ECT.
Mer
8 år 8 månader sedan #758368 av Geta
Svar från Geta i ämnet Epilepsi efter serier med ECT?
Det finns inget test som fastställer Parkinsons sjukdom heller.
Mer
8 år 8 månader sedan #758408 av Cider

Admin1 skrev: En indisk studie på 619 personer, som fått ECT, kunde inte påvisa epilepsi hos en enda. Om epilepsi kan uppstå efter ECT, så är det nog en ovanlig biverkan på max 1 på 1000 eller liknande. De skriver att det kan vara ett fel i hjärnan som kan ge epilepsi om den dyker upp. Ett fall av epilepsi hade de, men orsaken var syfilis i hjärnan i det fallet.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23291703


Tack för länk. Jag efterfrågar nya utredningar i Sverige och hoppas på socialstyrelsen tar tillströmningarna av anmälningar på allvar.
Mer
8 år 8 månader sedan #758550 av Admin1

Larsson skrev: Men jag vet flera psykospatienter som fick det. Det verkade ganska vanligt. Jag själv mötte en ny beslutande läkare som tyckte jag var beslutskapabel trots att han tyckte att jag hade influerats av antipsykiatri eller liknande. Men jag tycker att det är de som är antipsykiatrin pga bristen på psykologi i vad görs. Allt en psykolog kan konstatera här är bara kraven och det är inte tydligt vad krävs när det inte ens finns ett test som visar att man har schizofreni.


Nästan ingen här på sajten, som fått ECT de senaste 10 åren. De som fått ECT har haft Aspergers och depressioner samt också psykotiska symptom. Vid schizofreni kan man få ECT vid katatoni och dålig effekt av Clozapine.

Det finns faktiskt tester som kan diagnosticera schizofreni, men träffsäkerheten är bara omkring 80 %. Finns t.o.m ett blodtest.
Mer
7 år 6 månader sedan #864011 av Cosmos

Cider skrev: Är Du själv drabbad eller vet Du personer som utvecklat sjukdomen epilepsi efter eller före avslutad serie med ECT?

Observera att tråden handlar just om "biverkningen" epilepsi, inte om andra tillfälliga eller kvarstående biverkningar. Vill ni veta mer om biverkningar man kan drabbas av finns sidan elchocker.se. Vissa får inga kvarstående biverkningar av ECT ö h t.

Det jag vill undersöka är om det finns något samband? ECT används visserligen för att framkalla ett epileptiskt anfall under varje behandling men att utan el genom hjärnan leva med kramper i vardagen p g a av tidigare ECT - finns det några drabbade?

De som skadar huvudet i trafikolyckor drabbas ibland av epilepsi och de som tidigare lobotomerades utvecklade inte sällan svår epilepsi.

Dela gärna med er av tankar och vittnesmål om detta viktiga ämne!


Jag vet inte hur aktuellt detta är längre men annars är jag en av de uppenbarligen få som fick epilepsi efter en serie på 10 ECT-behandlingar. Detta var 35 år sedan och jag har fortfarande kvar min ep så det blev en permanent skada.
Mer
7 år 6 månader sedan #864033 av Geta
Svar från Geta i ämnet Epilepsi efter serier med ECT?
Jag fick sex elhocksbehandlingar omkring 1970. Det jag har fått är migrän
som kan liknas vid en sorts epilepsi. Först fick jag migrän med kraftig
huvudvärk. Numera får jag bara ögonmigrän vid stress. Det blixtrar framför
ögonen.