Skriver uppsats om schizofreni (läxhjälp)

Mer
6 år 11 månader sedan #930804 av Vilja
Hej. Jag skulle behöva lite hjälp om en uppsats skriver ang Schizofreni.

[i:x5zj4eh7]"Reflektera till vilka bakgrundorsaker som kan finnas för dina var och en av dina valda störningar.

Beskriv typiska symtom för de olika psykiska störningar du har valt. Hur ställs diagnos och utifrån vilka kriterier sker det.

Välj lämplig behandlingsform men ge också exempel på en alternativ behandling för de olika störningarna du valt. Ta upp såväl teoretisk bakgrund och vilka omvårdnadsåtgärder som kan vara lämpliga.

Beskriv hur vård och omsorgsarbetet ser ut gällande personen.

Beskriv vilken form av rehabilitering du kan se som fördelaktig i personens återhämtningsprocess. Motivera ditt svar.

Vilken prevention (förebyggande åtgärd) tror du skulle krävts för att personen inte skulle drabbas av dessa diagnoser. Förklara utförligt.[/i:x5zj4eh7]"

Teoretisk bakgrund borde innebära vad det innebär att ha schizo, alternativa behandlingar istället för antipsykoptisk kan ju vara terapier av olika former, omvårdnadsåtgärder tjaa.. initialt omhändertagande enligt LPT, placering på hem, boendestöd..
prevention, stabil medicinering, antipsykotiuska läkemedel (gå in på vad de gör med hjärnan, dopaminet är inblandat och frontalloberna), avstressande miljö.. ja.. stress är inte bra.. inte droger heller. Kom med förslag på hur jag ska skriva.

Tack på förhand!
Mer
6 år 11 månader sedan #930810 av Geta
Svåra frågor. Har inga svar.
Mer
6 år 11 månader sedan #930822 av memphis
det här är ju i stort sett forskningsfrågor, får du nog klara av själv, det är ju det som är själva uppsatsarbetet att besvara frågorna?! :)
Mer
6 år 11 månader sedan #930838 av Geta
Det är omöjliga frågor. Vad är orsaken till schizofreni och hur skulle man ha kunnat undvika
att insjukna i det. Om någon kan svara på det, så är det värt ett nobelpris.
Mer
6 år 11 månader sedan #930860 av cecilia76
Kan du inte prova att omformulera dina frågor lite, nu vet man inte om du menar att de ska vara självupplevda svar eller allmänt reflekterande..?
Ok, jag provar:

Fråga ett.
Tidig separation från moder. Fick ligga på sjukhus i ett halvår när jag var nyfödd tom sex månader.
Flera separationer innan sex års ålder.
Flera nya miljöer i form av fosterhem.

Fysisk och psykisk misshandel innan fyra års ålder.

Fråga två:
Negativa symtom. Affektiv flackhet i motorik och tal. exekutiva svårigheter. Ställer diagnos utifrån jämförelse med hur jag varit förut och i jämförelse med andra.

fråga tre:
Får zyprexa . Tycker att alternativ behandlings form kunde ha varit. Hästterapi, simning. Promenad i grupp. Familjestärkande resor utan sjukvårdens inblandning. Plus zyprexa. Ev antidepressiva tabletter.
Fråga tre:
Min vård ser ut som följande. Lite kontakt med psyk. Träffar läkare ett par gånger om året för att diskutera tabletter och förslag till arbete.
Fråga fyra:
Tror gruppterapi kunde ara något. Fysisk aktivitet i grupp på gym med ledare som inte är involverad i psyk. Slipper stigmatiseringen plus att nya dörrar kan öppnas för nya kontakter.
fråga fem:
Höga skatter. Satsa på små klasser och slopa mellanhänder inom vård och omsorg, där enorma resurser bara försvinner ut i intet!

Fråga sex:
Hade nog kunnat hålla mig frisk om jag fått växa upp hos min mor och far och sluppit tidig separation.
Men, man vet ju inte. Sjukdomen är ärftligt och jag har det i släkten. Plus att jag provade droger.
Mer
6 år 11 månader sedan #930873 av Amandara
Fråga 1
Övergiven av mamma mellan 0.6 år till 1 år ca. Sexuellt övergrepp vid 4 år och att leva med den personen av och till. Ekonomisk, känslomässig, prestationsbaserad stress. Tror jag har en medfödd sårbarhet och att ovanstående stressorer utlöst sjukdomen schizoaffektiv.
Fråga 2
Affektiva symtom som depression och hypomani, vanföreställningar och hallucinationer.
Fråga 3
Mediciner, vård på sjukhus vid behov. Hade velat få möjlighet till psykiatrisk sjukgymnastik och kroppsmedvetandeträning.
Fråga 4
Träffar kontaktperson ca varannan vecka och läkare en gång per år.
Fråga 5
Att ha en social tillhörighet och att vara lagom mycket behövd. Motion. Frånvaro av alkohol.
Fråga 6
Jag hade blivit sjuk förr eller senare oavsett vad då jag har sårbarheten. Jag är ambitiös och driver m7g hårt när jag är frisk och skulle förr eller senare gå i väggen och utlösa sjukdom.