Examensarbete PSYKIATRI

Mer
6 år 7 månader sedan #967143 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Examensarbete PSYKIATRI
Eller skriv ett PM på viska.se

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 7 månader sedan #967152 av Geta
Svar från Geta i ämnet Examensarbete PSYKIATRI
Dina frågor:
Hur påverkar din diagnos ditt liv?
Mitt självförtroende är i botten eller om det är självkänslan. Kan inte skilja på det. Jag undviker att umgås med folk. Vill ha folk på lite avstånd.

Hur lång tid tog det att fastställa en diagnos?
Det var först när jag skulle sjukpensioneras i 40-årsåldern som diagnosen blev officiell till Försäkringskassan. Men läkarna ansåg nog att diagnosen var schizofreni redan när jag blev inlagd på mentalsjukhus som 19-åring. På den tiden talades det inte högt om diagnoser som det görs idag.

Får du den hjälp du önskar eller är det något mer som kan göras?
Jag klarar mig helt själv. Får bara mediciner utskrivna från psykiatrin. Är idag 65+.

Mvh Geta på Viska
Mer
6 år 7 månader sedan #967167 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Examensarbete PSYKIATRI
1. Den genomsyrar mitt liv. Allt är annorlunda än det skulle vara. Jag har låg energi och är stresskänslig och ibland är jag allvarligt sjuk och då är livskvalitén grymt försämrad....vem vill leva i en fantasivärld eller vara uppvarvad och ha sjuk stress i blodomloppet. Eller depression för den delen.

2. Vet inte....ca 2 år kanske. Den diagnos jag fick, schizoaffektiv, har jag haft sedan dess och den stämmer.

3. Jag får den hjälp jag önskar och är mycket nöjd med mina vårdkontakter.
Mer
6 år 7 månader sedan #967181 av boe
Svar från boe i ämnet Examensarbete PSYKIATRI
Diagnosen invaderar hela mitt liv. Den sätter agendan för vad jag kan eller inte kan göra. Och när, var och hur jag kan göra det.

Drygt 20 år.

Min syster hjälper mig med trädgården. Sedan går jag på kommunal sysselsättning. Lagom insats från Samhället.

Se även: <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...amp;p=908805#p908805 [/url]<!-- l --> Om du vill ha lite utförligare svar.
Mer
6 år 7 månader sedan #967183 av memphis
Svar från memphis i ämnet Examensarbete PSYKIATRI
1, diagnosen på verkar inte mig alls, men mina sjukdomssymptom gör det. jag är extremt misstänksam och det är en stor börda som påverkar min vardag.
2. det tog lång tid att få min diagnos. skulle tro att det tog ca 8-9 år.
3. jag är nöjd med mina vårdkontakter för de gör så gott det går med vad dom får antagligen. mottagningen har läkarbrist och det drabbar mig personligen så det är jag väldigt missnöjd med.

Hoppas ditt arbete går bra!
Mer
6 år 7 månader sedan #967202 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Examensarbete PSYKIATRI
Hur påverkar din diagnos ditt liv?
Jag jobbar på ett socialt arbetskooperativ. Trivs bra men blir inte miljonär. :) Har behov av massa mediciner, boendestöd, samtalskontakt, sjukskrivennu och då och halv sjukersättning.

Hur lång tid tog det att fastställa en diagnos?
Första gången på psyk 2001. Men fick kalla fötter. Fick Asperger och Adhd 2007. Kontakt med psyk sedan dess. Haft flera diagnoser, men nu haft Schizoaffektiv i sex år. Samtal ledde rätt. Inlagd också tio gånger.

Får du den hjälp du önskar eller är det något mer som kan göras?
Önskar jag skulle ha fått samtalskontakt på psykiatrin tidigare. Fick det först när jagfick Sza och kom tillpsykosmottagningen. Jättebra nu.