Mirtazapin biverkningar?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderatorer: Admin1, Moderator2, Moderator1

Mirtazapin biverkningar?

Inläggav koi » fre 13 maj, 2011 09:52

Äntligen fick jag sluta med Mirtazapin och jag är mycket piggare! Vilken skillnad. Hoppas min vikt normaliseras också. Jag har gått upp 18 kg sen i november. Fy faan. Skönt att läkaren lyssnade på mig, man blir ju knappast mindre deppig när kroppen bara jäser och växer och växer. Får se hur det går utan antidepp, men det finns ju andra alternativ än den där skiten.

Mirtazapin kan ha biverkningar att man hallucinerar. Hur vanligt är det med den biverkningen? Min läkare höjde min Fluanxol i samma veva som Mirtazapinet sattes ut eftersom jag fortfarande hör mummel. Jag tänkte om man kan hoppas på att hallisarna berodde på mirtazapinet?
Användarvisningsbild
koi
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Admin1 » fre 13 maj, 2011 13:50

Mirtazapin är det antidepressiva som ger störst risk för viktökning. Sedan ger Paroxetin ganska hög risk för viktökning. Övriga antidepressiva ger mindre risk för viktökning.

Mirtazapin kan ge hallucinationer hos 0,1-1 %, men det är hos personer som inte använder antipsykotika. Har man antipsykotika så borde det skydda mot sådana biverkningar och i alla fall när man kombinerat antipsykotika och antidepressiva har man inte sett ökade psykotiska symptom. De flesta antidepressiva har psykotiska symptom som en ovanlig biverkan.
Läs Viska:s självhjälpsbok Upp till Kamp!
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Inläggav PSR » fre 13 maj, 2011 16:06

För mig är Mirtazipin en drömmedicin. Inga biverkningar alls!!!

Att den i sig skulle ge viktökning tror jag inte ett dyft på. När jag åt Zyprexa var det däremot hur tydligt som helst.
Ha en bra dag, PSR
Användarvisningsbild
PSR
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav koi » fre 13 maj, 2011 16:47

Jag har gått upp i vikt för att min aptit blev större. Det fanns inget stopp, jag var hungrig hela tiden. Jag tror det beror på medicinen. Men alla får inte alla biverkningar. Nu hoppas jag att jag minskar ner till min normala vikt under resten av året, jag förväntar mig inte att jag ska minska i vikt magiskt, det är genom att äta mindre och träna. Det är lättare att äta mindre om man inte har bottenlös hunger hela tiden.
Användarvisningsbild
koi
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav koi » fre 13 maj, 2011 16:51

Admin1 skrev:Mirtazapin kan ge hallucinationer hos 0,1-1 %, men det är hos personer som inte använder antipsykotika. Har man antipsykotika så borde det skydda mot sådana biverkningar och i alla fall när man kombinerat antipsykotika och antidepressiva har man inte sett ökade psykotiska symptom. De flesta antidepressiva har psykotiska symptom som en ovanlig biverkan.

Äsch då. Jag har ju ätit båda samtidigt. Då kan jag inte "skylla" på den då.
Användarvisningsbild
koi
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Geta » fre 13 maj, 2011 16:52

Bottenlös hunger känner jag igen. Det har jag också drabbats av
några gånger, då jag har ordinerats ny antipsykotika.
Tur att det går över men då har man säkert gått upp flera kilon
på kuppen.
Användarvisningsbild
Geta
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav koi » fre 13 maj, 2011 17:21

Jag vet inte om det är tillfälligt men jag har inte varit hungrig ALLS sen jag slutade med den. Det är andra dagen nu. Jag tror det var den som gjorde mig hungrig och sugen hela tiden. Det skulle vara något för anorektiker kanske. :wink:
Användarvisningsbild
koi
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav PSR » fre 13 maj, 2011 18:47

Kaloriöverskott leder till viktökning medan kaloriunderskott leder till viktminskningar. Så långt håller jag med. Däremot inte att den påverkar lipolys och/eller lipogenes på samma sätt som Zyprexa och annat.

Jag har inte noterat någon som helst skillnad.

Visserligen är det självklart att vikten påverkas om man exempelvis drabbats av matleda eller sånt. Man måste skilja på vad som är vad. Vanlig orsak och verkan.
Ha en bra dag, PSR
Användarvisningsbild
PSR
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Admin1 » lör 14 maj, 2011 12:13

koi,

Om du snabbt vill gå ner i vikt, så börja promenera 2 timmar per dag och efter 2-3 månader borde du gått ner c:a 10 kg.
Läs Viska:s självhjälpsbok Upp till Kamp!
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Inläggav Melun » lör 14 maj, 2011 12:51

Gick också snabbt upp i vikt av Mirtazapin, då jag också blev kopiöst hungrig.
Man bytte till fluoxetin åt mig, men jag gick ändå upp i vikt.
40 kg närmare bestämt.
Användarvisningsbild
Melun
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav koi » lör 14 maj, 2011 15:34

Admin1 skrev:koi,

Om du snabbt vill gå ner i vikt, så börja promenera 2 timmar per dag och efter 2-3 månader borde du gått ner c:a 10 kg.

Jag har svårt att promenera i två timmar då jag har fel på fötterna. Jag har konstant ont i dem (RA). Jag cyklar på träningscykel i 15 minuter varje dag till att börja med, jag kommer att öka på den tiden. Jag började med att cykla 5 minuter och det tog knäcken på mig och så ska börja simma två gånger i veckan till en början. Börjar simma nu på måndag :)
Användarvisningsbild
koi
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav koi » lör 14 maj, 2011 15:41

Melun skrev:Gick också snabbt upp i vikt av Mirtazapin, då jag också blev kopiöst hungrig.
Man bytte till fluoxetin åt mig, men jag gick ändå upp i vikt.
40 kg närmare bestämt.

40 kg?! Oh hjälp vad mycket! Jag är glad att min läkare lyssnade på mig när jag drog i nödbromsen efter 18 kg och att hon bestämde så fort att den ska sättas ut. Hon har inte satt in något annat antidepressivt istället, hon tror nog inte att jag behöver det. Jag vet inte, min övervikt och tröttheten gjorde mig deprimerad så förhoppningsvis vänder det nu.

Jag har inte märkt av några utsättningsproblem förutom migrän en kväll men det kan ju ha andra orsaker också. Någon som vet vad Mirtazapin kan ge för problem när det sätts ut och hur länge finns risken för utsättningsproblem?
Användarvisningsbild
koi
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Nissegossen » lör 14 maj, 2011 15:45

:lol: Lycka till koi!" Själv borde jag också börja simma för att förbättra min kondition. Jag kan inte ens cykla, varken ute eller på gym, det är konstaterat. Detta pga ryggproblem och att jag inte kan gå och stå någon längre tid. Har ett alternativ till en rollator som annars skulle var det hjälpmedel jag hade behövt.

Få absolut inte tillräckligt med motion och det hela är förenat, klart och koncist ett hot mot min hälsa, då jag både fått högt blodtryck och ett förstadium till diabetes. Det hela börjar bli upplagt för en hjärtinfarkt.

De hjälpmedel jag använder mig av, är en helt vanlig barnvagn samt en hopfällbar pall som jag jag inte går ett steg utanför dörren utan...

Arrangemanget gör att jag kan sitta precis överallt där jag själv vill! Är det bara ståplatser på bussen, jag bekymrar mig inte utan sätter mig på pallen! 8O

Som sagt simning för oss, som inte kan använda fötterna som vi vill.....
Motto: störst av allt är kärleken! lever för viska! Love is sweet and humble as an Humble Bee, instead of an Humvee! http://www.youtube.com/watch?v=N2XyNn5z5lk
http://en.wikipedia.org/wiki/Humvee
nissegossen@hotmail.com
Användarvisningsbild
Nissegossen
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav koi » lör 14 maj, 2011 16:08

Vad smart med pallen! :D
Användarvisningsbild
koi
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Nissegossen » lör 14 maj, 2011 16:46

:lol: Har tre stycken,varav en med en inbyggd kylväska med handtag!
den sista köpte jag för inte så länge sedan. Jag hade varit i ett sophus, för någon ställde in flyttkartonger hopvikta och jag såg det och norpade dem direkt, de har ett värde på trettio spänn styck.

Då hade jag ställt pallen där och gått till mitt källarförråd med dem och sedan upp i lägenheten och glömde pallen där.

Jag hittade ju den inte hemma sedan, men hade tänkt åka tvärs igenom hela stan till långt ut på Hisingisland och handla tobak. Jag satt på bussen skitförbannad och hade reserven med mig och hoppade av bussen vid hållplatsen jag skulle till.

Jag skulle där gå till en bankomat, vid banken som låg där och i gatans förlängning var det jag skulle, så jag började gå och vad såg jag en nyöppnad affär med bara billiga grejer. Det stod inte i reklamen utanför, men något gjorde att jag steppade in och frågade om de hade en campingpall till salu? Expediten kom tillbaka med det sista exemplaret de hade och fyndet kostade bara 55 pix, så fram med plånboken och betalade och gick.

På hemvägen konstaterade jag efter att ha gått igenom minnet att den förlorade pallen förmodligen stod i soprummet. Varpå jag ställer kärran med packningen i utrymmet jag har grejerna i och går dit. Där låg den undanskuffad på golvet, men jag fick ju den tillbaka. Så nu har jag tre pall varav en ny med kylväska, så det var nog meningen att jag skulle tänka till den dan... :wink:
Motto: störst av allt är kärleken! lever för viska! Love is sweet and humble as an Humble Bee, instead of an Humvee! http://www.youtube.com/watch?v=N2XyNn5z5lk
http://en.wikipedia.org/wiki/Humvee
nissegossen@hotmail.com
Användarvisningsbild
Nissegossen
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Nästa

Återgå till Om läkemedel

Hem