Fråga om psykosproblematik.

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft

Moderatorer: Admin1, Moderator2, Moderator1

Fråga om psykosproblematik.

Inläggav Deliria » lör 26 feb, 2011 00:00

Hej,

jag har en fråga. Jag har bipolär sjukdom och har även problem med psykotiska besvär såsom hallucinationer och vanföreställningar. Vad betyder det om ens läkare och psykolog säger att dessa problem beror på min personlighet och inte är ett problem som beror på mina hypomana/maniska perioder?
Användarvisningsbild
Deliria
Kopparmedlem
Kopparmedlem

Inläggav Geta » lör 26 feb, 2011 00:07

Det måste vara ett missförstånd.
Användarvisningsbild
Geta
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Traxerity » lör 26 feb, 2011 00:26

Den fjanten som sade det ligger på personligheten är allmänt korkad. Seriöst endast personlighetsstörningar handlar om personligheten.
Cry a tear for the weak.
Användarvisningsbild
Traxerity
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Nissegossen » lör 26 feb, 2011 01:09

8) som en läkare sade angående självmord; Det tar naturen hand om.... :roll:
Motto: störst av allt är kärleken! lever för viska! Love is sweet and humble as an Humble Bee, instead of an Humvee! http://www.youtube.com/watch?v=N2XyNn5z5lk
http://en.wikipedia.org/wiki/Humvee
nissegossen@hotmail.com
Användarvisningsbild
Nissegossen
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Alternativ » lör 26 feb, 2011 05:24

Jag hade trott dig om du formulerat problemet som ett symptom.- Som nu är du bara diagnoskåt.
Senast redigerad av Alternativ lör 26 feb, 2011 11:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Alternativ
Diamantmedlem
Diamantmedlem

Re: Fråga om psykosproblematik.

Inläggav PSR » lör 26 feb, 2011 10:23

Deliria,

Grandiosa vanföreställningar förekommer i olika graderingar. Finns något som heter narcissistisk personlighetsstörning men mig veterligen är det aldrig någon som får den diagnosen, än mindre söker psykiatrisk hjälp för såna problem.

De grandiosa vanföreställningar som förekommer vid schizofreni har en annan kaliber..

Du känner säkert till att bipolär sjukdom är modediagnos i Sverige. En del av dessa är alltså feldiagnoser. Svårt att säga vilka, hur många, hur stor andel et cetera.
Ha en bra dag, PSR
Användarvisningsbild
PSR
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Deliria » lör 26 feb, 2011 10:25

Undrade mest vad min läkare och psykolog menade med uttalandet då vi hade en diskussion om mina perioder av
upprymdhet är mani eller hypomani. Eftersom jag visar psykotiska symptom var mani aktuellt ett tag. Men nu säger de är det är en problematik som ligger i min personlighet. Jag menade inget illa och fiskade inte efter någon diagnos.

Kanske formulerade min klumpigt. Läkaren sa något om att det inte är mina hypomana/maniska perioder som ger upphov till de psykotiska problemen, att det är någonting personlighetsbundet. Givetvis vet jag att det innebär "personligheten". Undrar mer vad det exakt innebär att psykotisk problematik ligger i ens personlighet. Fast det kanske bara är en dum fråga, ber i så fall om ursäkt.
Senast redigerad av Deliria lör 26 feb, 2011 10:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Deliria
Kopparmedlem
Kopparmedlem

Inläggav Deliria » lör 26 feb, 2011 10:29

PSR:

Tack för svaret. Jo Bipolär Sjukdom har kommit till att bli en liten trend. Känns som alla diagnoser får sin tid i solen.
Har nog inte direkt grandiosa vanföreställningar. Handlar nog mer om hur jag uppfattar världen, mer existentialistiskt.
Användarvisningsbild
Deliria
Kopparmedlem
Kopparmedlem

Inläggav zoegas » lör 26 feb, 2011 10:32

Du fråga nog på fel forum, de förstod inte vad du skrev.

Mig veterligen så finns det inga personlighetsproblem/störningar som ger psykotiska symptom.
Användarvisningsbild
zoegas
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Poppy » lör 26 feb, 2011 10:49

PSR skrev:Finns något som heter narcissistisk personlighetsstörning men mig veterligen är det aldrig någon som får den diagnosen, än mindre söker psykiatrisk hjälp för såna problem.

Förr i tiden fick folk den diagnosen, men sen föll den ur modet. Tror t o m man plockat bort den som officiell diagnos nu.
Användarvisningsbild
Poppy
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Geta » lör 26 feb, 2011 10:57

Den enda personlighetsstörning som kan ge psykos ibland eller gränspsykos,
tror jag är borderline.
Användarvisningsbild
Geta
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav PSR » lör 26 feb, 2011 11:08

Poppy skrev:
PSR skrev:Finns något som heter narcissistisk personlighetsstörning men mig veterligen är det aldrig någon som får den diagnosen, än mindre söker psykiatrisk hjälp för såna problem.

Förr i tiden fick folk den diagnosen, men sen föll den ur modet. Tror t o m man plockat bort den som officiell diagnos nu.
Nope, PÅ FÖRSLAG att den ska tas bort:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissist ... _DSM-IV-TR
Ha en bra dag, PSR
Användarvisningsbild
PSR
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav PSR » lör 26 feb, 2011 11:11

Geta skrev:Den enda personlighetsstörning som kan ge psykos ibland eller gränspsykos,
tror jag är borderline.
Borderline är förstämningsbaserat.

Visserligen är ju jag-svaghet vanligt vilket ger svajig identitet. Kan också ge (lindriga) paranoida vanföreställningar.
Ha en bra dag, PSR
Användarvisningsbild
PSR
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Traxerity » lör 26 feb, 2011 11:18

Deliria skrev:Undrade mest vad min läkare och psykolog menade med uttalandet då vi hade en diskussion om mina perioder av
upprymdhet är mani eller hypomani. Eftersom jag visar psykotiska symptom var mani aktuellt ett tag. Men nu säger de är det är en problematik som ligger i min personlighet. Jag menade inget illa och fiskade inte efter någon diagnos.

Kanske formulerade min klumpigt. Läkaren sa något om att det inte är mina hypomana/maniska perioder som ger upphov till de psykotiska problemen, att det är någonting personlighetsbundet. Givetvis vet jag att det innebär "personligheten". Undrar mer vad det exakt innebär att psykotisk problematik ligger i ens personlighet. Fast det kanske bara är en dum fråga, ber i så fall om ursäkt.

Ah Psykotisk Bipolära folk som har svarta maniska skovet som dom kallar det kan även tro att dom är Jesus.
För att dom blir så grandiosa att dom tror dom är en stormäktig person.
Cry a tear for the weak.
Användarvisningsbild
Traxerity
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav matterik » lör 26 feb, 2011 12:22

Jag är en människa som har en demon eller ett väsen i mig som förblir dolt för de flesta.
Checka http://dailystormer.com en jättebra nyhetssajt.
Användarvisningsbild
matterik
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Nästa

Återgå till Mina hallucinationer och vanföreställningar

Hem