Fråga om LPT

Moderatorer: Moderator1, Admin1, Moderator2

Re: Fråga om LPT

Inläggav Carmen Al Kebab » sön 11 feb, 2018 17:16

Du lär dig med tiden vad som är accepterat//inte accepterat hos psykiatrin.

Kan vara värt att studera LPT lagen.

Det är lite som att vara politiker mot en journalist... Man lär sig vad man ska säga osv.
Carmen Al Kebab
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Carmen Al Kebab » sön 11 feb, 2018 17:20

Det beror på din tidigare problematik, har du haft självskadebeteende så blir läkare säkert vaksamma i framtiden.

Förtroende är något man bygger upp långsiktigt.
Carmen Al Kebab
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Carmen Al Kebab » sön 11 feb, 2018 17:22

Om en läkare tvivlar starkt på att du inte tar medicin så går det att bevisa att man tar medicin... Oroa dig inte.
Carmen Al Kebab
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav psykoos » sön 11 feb, 2018 17:29

när jag låg inlagd senast så ställde jag frågan till överläkaren "om det är så att du får ljuga för patienterna", och då svarar han exakt: "jag kan inte ljuga", alltså han sade i princip att hans ord är lag och sanning - precis som om han vore Gud, allsmäktig, allvetande - Herren över himmel och jord som ska döma de levande och döda. jag lyckades att hålla mig från att börja gapflabba, men iallafall det satt sjuksyrror med på mötet och de höll med och det sades typ att läkaren får inte ljuga så då begärde jag från dem att få se lagparagraferna där detta står och så går en tant iväg och kommer hon tillbaka med ett patientinformationsblad på typ fyra sidor och gav mig att läsa... helt sinnessjukt. sen gjorde jag en liten undersökning på psykosavdelningen de höll mig på och det visade sig att fler tror att läkaren inte får ljuga. men jag hittade faktiskt en till slut som sade något i stil med att det får de nog. varför hon höll med mig kan man ju spekulera i iofs..

hur ska man med bibehållet sinne kunna lägga sin mentala och/eller fysiska hälsa i en lögnares händer? jo, dett kan bara göras genom att de inger ett falskt förtroende. (iofs resultatet lär ju i slutändan inte vara positivt..) och att en stor del av läkarnas arbete går ut på att ingiva ett stort förtroende hos patienterna framgår rätt tydligt i en artikel som jag läst i läkartidningen.

det är samma med poliser. att förvänta sig att en polis talar sanning är bara döfött. dvs. om du inte är en rik och mäktig person. och behöver hjälp att ta fast en sjuk, fattig eller utslagen person. det varnas i den heliga bibeln för att ta användning av myndigheter när det gäller tvister, säkerligen av goda avsikter.
Senast redigerad av psykoos sön 11 feb, 2018 17:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psykoos
Guldmedlem
Guldmedlem

Inläggav Carmen Al Kebab » sön 11 feb, 2018 17:33

Kan också tycka, har du biverkningar som du inte klarar av... Lägg in dig och testa jätte många mediciner tills du hittar den som skadar dig minst... Får du riktigt obehagliga biverkningar så tar du stesolid och akineton/pargitan för att kunna sova.
Carmen Al Kebab
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav psykoos » sön 11 feb, 2018 17:35

det är ju samma som att slå en stor påle i skallen på sig själv tillräckligt många gånger tills man inte känner något.

gör på detta sätt själv istället och framgå med gott exempel. kom tillbaka om tio år så får vi se om du känner dig frisk.
Användarvisningsbild
psykoos
Guldmedlem
Guldmedlem

Inläggav Inwatto » sön 11 feb, 2018 18:45

sjukihelahuvudet,

Ta medicinen.

:arrow: Dels har jag försökt otaliga gånger att sluta med medicin, och alltid blivit inlagd eller börjat självmant med den igen. Så, jag tror det samma gäller för dig eftersom läkaren vill du ska ta den.

:arrow: Dels så ger moderna mediciner en skyddande effekt på hjärnan så man inte försämras i sin sjukdom. Där har jag nog blivit sjukare än jag behövt vara, för jag har sovit dåligt långa tider och det är skadligt har jag förstått. Så, om du sover dåligt så får du hjälp med det av medicinen!

Kan hålla med dig att läkaren inte i första hand är intresserad av ditt bästa. De verkar mer tänka på samhället och sig själva och sedan i kanske tredje hand på dig... Det är lite trist att det är så, men det vet jag inte hur vi ska kunna ändra på.
Man gör vad man kan. Vi gör varsin liten bit. /Inwatto
Användarvisningsbild
Inwatto
Seniorhedersmedlem
Seniorhedersmedlem

Inläggav Admin1 » mån 12 feb, 2018 14:09

Har man psykossjukdom så minskar antipsykotika risken att dö med 50 %. Sjukdomen är mycket dödligare än medicinerna, som knappt dödar någon alls utan tvärtom.
Läs Viska:s självhjälpsbok Upp till Kamp!
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Inläggav Sjukihelahuvudet » tis 13 feb, 2018 12:16

Varför är psykossjukdom dödligt? Gäller inte det bara självmord? Psykos bränner väl inte typ sönder hjärnan och ger hjärtattacker eller något? Är det livsfarligt även om man inte tänker ta sitt liv?

Andra grejer jag måste skriva utifrån svaren i denna tråd är, jag vill inte ha medicin för att folk omkring mig tycker jag blir annorlunda på dom. Visst, utan medicin sover jag typ 2-3 timmar om natten och är pigg resten av tiden, men det gör inte mig något för då har jag bara mer vaken tid. En till sak, jag har legat inlagd väldigt långa perioder tidigare och har varit försökskanin för uppemot 35 olika mediciner under dessa perioder. Jag mår inte bra på medicin, då skulle jag inte komma tillbaka till denna situation gång på gång. Det finns en anledning till att jag slutar med medicinerna efter ett tag och om det inte är biverkningar trots akineton så är det helt enkelt det faktum att de gör mig till mindre jag själv när de hela tiden stoppar mina tankar och ger mig en slöhet som tillochmed märks när jag går på promenad. Som ett exempel, hur vet min mamma att jag börjat ta antipsykotika? För att jag berättar det för henne? Nej, för att hon märker det på min gångstil från vecka ett. Jag blir en zombie utan fri vilja. Och det är det läkarna vill.

I slutet på månaden är jag tvingad till att komma på läkarsamtal igen. Men jag funderar starkt på att stanna kvar utomlands istället. De kan inte röra mig här och här är jag fri. På läkarsamtalet är det tänkt att jag ska börja med ytterligare en medicin så att jag skulle totalt ha 4. Fyra mediciner (?!) trots att jag mår FANTASTISKT bra. Det är inte klokt. Som sagt, de vill bara ta min fria vilja ifrån mig och ta bort den del av mig som efter alla dessa år av tortyr fortfarande är människa. Det är makabert. Det är dags att de inser att jag bestämmer över mitt eget liv. Jag är inte en bricka i deras spel, jag må vara Sjukihelahuvudet men jag är inte knäpp för det. Jag har inte psykos. Jag har inte mani. Jag har bara äntligen hittat mitt kall i livet och det har förbättrat min psykiska hälsa så mycket mer än ECT, mediciner, injektioner, bältesläggningar och sjukhusinläggningar någonsin har gjort.
Sjukihelahuvudet
Guldmedlem
Guldmedlem

Inläggav Geta » tis 13 feb, 2018 12:21

Har du inte kunnat gå ner i en låg dos som du kunnat leva med utan kännbara biverkningar.
Användarvisningsbild
Geta
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Admin1 » tis 13 feb, 2018 12:38

Det som dödar vid psykos är nog självmord och olycksfall främst. En psykos ökar risken för självmord och sedan är man dålig lång tid efteråt upp till ett år.
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Inläggav Sjukihelahuvudet » tis 13 feb, 2018 12:51

Geta skrev:Har du inte kunnat gå ner i en låg dos som du kunnat leva med utan kännbara biverkningar.

Har gått på tillexempel 1 mg risperdal i typ två månader för inte så länge sedan, vilket är en väldigt låg dos som jag förstått det, förändrade mig som person. Det är inte biverkningar jag är orolig för så länge jag håller mig borta från äldre typer av neuroleptika, det är mer hur de får min hjärna att tänka som är problemet.
Sjukihelahuvudet
Guldmedlem
Guldmedlem

Inläggav Admin1 » ons 14 feb, 2018 10:22

Hur påverkas ditt tänkande av Risperdal? Latuda kan kanske vara positivt och också inte tröttande utan aktiverande.
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Inläggav Sjukihelahuvudet » ons 14 feb, 2018 10:26

Grejen är, att jag mår bra utan medicin så jag förstår inte varför jag ska ta det, så jag gör inte det.
Sjukihelahuvudet
Guldmedlem
Guldmedlem

Inläggav Admin1 » tor 15 feb, 2018 12:09

Vad tycker dina föräldrar?
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

FöregåendeNästa

Återgå till Tvångsvård och rättspsyk

Hem