Schizo eller bara deprimerad? Psyk tar mig inte på allvar.

Moderatorer: Moderator1, Admin1, Moderator2

Schizo eller bara deprimerad? Psyk tar mig inte på allvar.

Inläggav Who » fre 21 apr, 2017 10:25

***OBS! Lång text!***

Hej allesammans. Är ny här på Viska! Vet inte riktigt om jag hör hemma här, då psykiatrin gör mig minst sagt förvirrad, eller rättare sagt mer förvirrad än vad jag redan är. Innan jag sätter igång, så vill jag förtydliga att jag är fullt medveten om att man inte kan ställa diagnoser på folk via nätet, utan nu frågar jag istället till er som kanske har lite erfarenhet och skinn på näsan när det gäller psykossjukdomar.

En liten presentation om mig själv: jag är en kvinna, 32 år gammal, sjukskriven sedan några år tillbaka och bor tillsammans med min sambo. Under 5 års tid så har jag haft regelbunden kontakt med psykiatrin i länet som jag bor i, där har jag skjutsas fram och tillbaka till olika läkare och psykologer, olika avdelningar och det har ställts en massa diagnoser, och ingen utav dom psykiatriker och psykologer jag träffat verkar förstå sig på mig. Det känns som dom inom vården och jag talar helt olika språk. Jag förstår dom, fast ändå inte, men dom förstår sig inte på mig, därför så har dom bara gissat sig fram vad jag har för diagnos.

Under dessa 5 år så har jag fått diagnosen bipolär, för att sedan ett år senare bli nydiagnotiserad av en annan läkare att jag egentligen är schizoaffektiv. Otäckt tyckte jag, men samtidigt var det skönt att veta vad det var för något som orsakade alla symptom och knäppa tankar, så det kändes som pusselbitarna föll på plats. Jag blev efter det skickad till en öppenvårdsmottagning för patienter med psykossjukdomar, och fick träffa ytterligare en ny läkare, som i min mening var väldigt nonchalant. Hon konstaterade att jag inte var schizoaffektiv, utan bipolär. Dock blev jag kvar på Psykosmottagningen. Efter ytterligare en tid togs även bipolär bort, och det sattes istället återkommande depressioner och ångestproblematik på pappret. Nu får jag två olika antidepressiva och en antiepileptisk medici, som är värdelösa!

Tja, efter ytterligare ett tag fick jag nog av denna läkare och bad om att få en ny istället, och det fick jag, fast han var inte mycket bättre han heller. Trots att jag talats om att medicinen inte ger någon verkan, så höjer han eller sänker bara dosen. Jag är fortfarande kvar på Psykosmottagningen, och om jag frågat läkaren om jag har någon psykosproblemstik så är han inte helt säker på det.

Ursäkta att det blir långt, men vill få ut mig det här.
I förra veckan tog min sambo mig till psykakuten pga upprepade raseriutbrot, osammanhängande tal, jag trodde jag var övervakad via tv:n och var helt otröstlig. På psykakuten fick jag faktiskt träffa en fantastisk läkare. Jag talade om om mina besvär och problem och att psykiatrin inte tar mig på allvar och bara rycker på axlarna när jag vädjar om hjälp. Läkaren tappade hakan och sa att det jag nämnde låter typiskt för schizoaffektiv. Han skulle prata med min ordinarie läkare, och se till att jag ska få göra en ordentlig utredning.

Nu tänkte jag fråga er här på Viska. Vad tror ni? Jag förstår att ni säkert inte är några proffs, men ni kanske känner igen det? Några utav mina symptom, eller vissa är symptom, och en del annat är det som är helt och fullständigt sant, men min sambo säger att det sitter bara i mitt huvud.

- Väldigt isolerad. Har inga vänner och har ingen vidare kontakt med familjen. Har jättesvårt att lita på folk, då jag känner att alla jag ser, möter eller träffar har någonting emot mig. Min sambo har sagt att det inte är så otaligt många gånger, men jag är stensäker på det. Det känns som alla avskyr mig och vill plåga mig.

- Detta är lite svårt att förklara, men många gånger känns det som att mitt huvud är helt tomt. Tomt på ord, tankar och känslor. Dock blir jag väldigt lätt upprörd och arg, ibland helt utan anledning så kan jag explodera utav ilska och vara upprörd i timmar.

- En hel del jobbiga och besvärliga tankar. T ex när jag hör grannarna prata (är väldigt lyhört här) så tror jag _alltid_ att dom pratar om mig. Om jag hör dom skratta, så skrattar dom åt mig. Dom gångerna jag är ute, och alla jag möter och ser pratar om mig och tittar avvisande på mig som att jag inte här hemma här. En mycket jobbig sak är dom gångerna jag är ute och kör bil, och om det är DN bil som legat bakom mig längre än 2-3 minuter så är jag övertygad om att dom är ute efter mig och vill mig illa. Brukar då se till att låsa alla bildörrar och försöka agera normalt, men innerst inne har jag panik. Jag vet inte om detta är riktigt eller bara i mitt huvud, men numera brukar jag vilja att min sambo kör istället om vi ska nånstans.

En väldigt stark tanke jag har, och som jag och sambon har tjafsat hejvilt om det är äkta eller ej. Han säger att detta är en ren och skär vanföreställning, medan jag är helt säker på att det är på detta sätt; vissa program som visas på TV är huvudsakligen producerade och skapade _endast_ för att jävlas med mig, och TV-bolagen vet vad som händer i mitt liv då dom övervakar mig genom, och sänder program som är till för att jag ska må dåligt, bli arg eller ledsen. Likadant är det i tidningarna. Om det är dåliga nyheter, så känns det som att det är riktat mot mig. Och är det någon t ex kändis eller politiker som varit med i en allvarlig olycka eller dött, så får jag panik och tror att jag eller sambon kommer vara med om en olycka eller dö inom några dagar.

Jag har ingen Facebook (hade det förut), Instagram eller Twitter som många andra har, för det känns som alla där kommer få reda på allting om mig, även om jag håller min profil privat, och familj och "vänner" som jag har på min vänlista är inte mina vänner, utan spioner åt dom som vill mig illa. Jag orkade tillslut inte blocka 50-60 pers om dagen på Facebook då jag känner mig övervakad, så jag avaktiverade kontot där istället.

- Inga hallucinationer, vad jag vet. Dock har jag nånting som skulle kunna förklaras som "högaljudda tankar". Ibland känns det som jag hör mina egna tankar, och det skrämmer mig, för om jag hör mina tankar, så måste alla andra göra det också, och det är därför alla har någonting emot mig.

Ursäkta ännu en gång. Detta blev nästan som en halv novell. I alla fall, detta var en liten del på hur mina problem ser ut. Som sagt, jag vet att det inte går att ställa diagnos på internetforum, men vad tror ni andra? Låter detta endast som depression och ångestproblematik eller något helt annat?

Tack för att ni orkade läsa! :)
Who
Järnmedlem
Järnmedlem

Re: Schizo eller bara deprimerad? Psyk tar mig inte på allva

Inläggav Geta » fre 21 apr, 2017 10:41

Hej!

Du verkar att vara paranoid och misstänksam främst.
Användarvisningsbild
Geta
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Admin1 » fre 21 apr, 2017 11:16

Skillnaden mellan bipolär och schizoaffektiv är att vid bipolär inträffar psykoser enbart vid mani eller depression. Vid schizoaffektiv kan psykosen komma när som helst och för att få diagnosen schizoaffektiv skall man haft psykos i minst 2 veckor utan depression eller mani. Kanske är schizoaffektiv rätt, men har de gjort en utredning med magnetröntgen, EEG, psykologutredning mm? Brukar ta några månader. Jobbar du?
Läs Viska:s självhjälpsbok Upp till Kamp!
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Inläggav Who » fre 21 apr, 2017 11:30

Det känns som jag har dessa sjuka tankar oavsett hur jag mår rent psykiskt. Jag jobbar inte, blev sjukskriven för några år sedan p g a stress och utbrändhet, och sen hade det hänt så vansinnigt mycket inom familjen (tre stycken självmord på kort tid). Jag har enda sedan jag var 15-16 år haft märkliga tankar, men efter all stress och dom där plötsliga självmorden inom familjen gjorda det hela mycket värre.

Det har inte gjorts någon utredning alls, fast jag bett om det upprepade gånger, men båda läkare och psykolog tycker inte det är "nödvändigt". Antar att det innebär att det inte finns tillräckligt med resurser...
Who
Järnmedlem
Järnmedlem

Inläggav koi » fre 21 apr, 2017 11:41

Paranoia är inte kul. har du haft psykos? Hur länge? Har du antipsykosmedicin nu?
Användarvisningsbild
koi
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Who » fre 21 apr, 2017 11:47

Är osäker. Tror jag hade en psykos runt 2007-2008, men som sagt är osäker! Den pågick i kanske en vecka. Nej, åt Risperdal förut när jag hade bipolär och schizoaffektiv på pappret. När diagnoserna togs bort och ersättes med återkommande depressioner så börs även medicinen ut. Äter numera Tegretol, Cymbalta och Sertralin.
Who
Järnmedlem
Järnmedlem

Inläggav MsTibbs » fre 21 apr, 2017 13:01

Försök att punkta ner det du tycker är viktigt inför läkarsamtal. Inte en lång text såhär för det orkar dom inte läsa. Det brukar de uppskatta att jag gör. Man kommer snabbare till pudelns kärna då.
AS, ADHD och schizoaffektiv. On the internet all tears are virtual, and all my imaginary friends are real.
"Benzo är den enda medicin som fungerar i burken." ---Psykiater
Användarvisningsbild
MsTibbs
Seniorhedersmedlem
Seniorhedersmedlem

Inläggav koi » fre 21 apr, 2017 13:20

Var du manisk eller deprimerad när du hade psykos?

Håller med MsTibbs. Skriv ner i punktform vad du vill ha sagt till läkaren.

För att få schizofrenidiagnos måste man ha varit psykotisk i minst 6 månader. Osäker på schizoaffektiv eller bipolär. Det finns även psykotisk depression.
Användarvisningsbild
koi
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav MsTibbs » fre 21 apr, 2017 13:25

För schizoaffektiv ska man ha varit psykotisk i två veckor utan samtidig depp/mani.
AS, ADHD och schizoaffektiv. On the internet all tears are virtual, and all my imaginary friends are real.
Användarvisningsbild
MsTibbs
Seniorhedersmedlem
Seniorhedersmedlem

Inläggav Geta » fre 21 apr, 2017 13:31

Det tyder inte på att du är schizofren, när du skriver så långt.
Användarvisningsbild
Geta
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Who » fre 21 apr, 2017 14:35

Geta skrev:Det tyder inte på att du är schizofren, när du skriver så långt.

Så det tyder inte på att jag har någon psykossjukdom för att jag skriver långt? Rimligt... :roll:
Nog är jag inget proffs inom psykiatri och dess sjukdomar, men att det som tyder på att jag inte har någon störning inom psykosområdet trots symptomen är att råkar gilla att skriva? Ok, om du säger det så. :skifta
Who
Järnmedlem
Järnmedlem

Inläggav Who » fre 21 apr, 2017 14:36

MsTibbs skrev:Försök att punkta ner det du tycker är viktigt inför läkarsamtal. Inte en lång text såhär för det orkar dom inte läsa. Det brukar de uppskatta att jag gör. Man kommer snabbare till pudelns kärna då.

Tack för tipset! :)
Who
Järnmedlem
Järnmedlem

Inläggav Who » fre 21 apr, 2017 14:43

koi skrev:Var du manisk eller deprimerad när du hade psykos?

Håller med MsTibbs. Skriv ner i punktform vad du vill ha sagt till läkaren.

För att få schizofrenidiagnos måste man ha varit psykotisk i minst 6 månader. Osäker på schizoaffektiv eller bipolär. Det finns även psykotisk depression.

Manisk var jag inte, det är jag säker på, men jag har i efterhand hamnat i uppvarvade skov och haft bristande impulskontroll ett antal gånger. Dock har jag alltid haft lätt enda sedan tidig tonår, att snabbt hamna i depressioner. Kommer inte riktigt ihåg, men vet att innan den troliga psykosen hade brutit ut så hade det hänt en del rätt jobbiga personliga saker i livet. Blev utkastad hemifrån, hamnade i fel umgänge och jobbiga förhållanden med pojkvän som inte alltid var så schysst. Har aldrig hållit på med droger eller nåt sånt, däremot var jag en idiot som brukade umgås med dom som gjorde det.

Ska läsa på lite om andra sjukdomar och störningar som kan ge dessa typer av tankar. Kan väl vara allt från vanlig ångest till Gud vet vad...
Who
Järnmedlem
Järnmedlem

Inläggav MsTibbs » fre 21 apr, 2017 15:04

Who skrev:Så det tyder inte på att jag har någon psykossjukdom för att jag skriver långt? Rimligt... :roll:
Nog är jag inget proffs inom psykiatri och dess sjukdomar, men att det som tyder på att jag inte har någon störning inom psykosområdet trots symptomen är att råkar gilla att skriva? Ok, om du säger det så. :skifta

När man varit här ett tag ser man samband. :)
Användarvisningsbild
MsTibbs
Seniorhedersmedlem
Seniorhedersmedlem

Inläggav koi » fre 21 apr, 2017 17:35

Finns nåt som heter reaktiv psykos.
Användarvisningsbild
koi
Hedersmedlem
Hedersmedlem