Zoidars tråd

Här kan religiösa och andliga ting diskuteras

Moderatorer: Admin1, Moderator2, Moderator1

Re: Zoidars tråd

Inläggav Ready » tis 18 apr, 2017 23:40

zoidar skrev:
Ready skrev:Min spontana reaktion är att livet inte fungerar som berättelsen om den förlorade sonen.

Jesus beskriver att livet med Gud fungerar så.

Ja, fast nog inte med människor.
Användarvisningsbild
Ready
Seniorhedersmedlem
Seniorhedersmedlem

Inläggav zoidar » tis 18 apr, 2017 23:43

Nej, inte alltid, människor är ofta inte lika förlåtande.
Kära barn, låt oss älska, inte med ord eller fraser utan i handling och sanning. Då vet vi att vi är av sanningen, och vi kan inför honom övertyga vårt hjärta, vad det än anklagar oss för, att Gud är större än vårt hjärta och vet allt. (1 Joh 3:18-20)
Användarvisningsbild
zoidar
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav notwoodstock » tis 18 apr, 2017 23:44

Jo, för Jesus är mysteriet som du glömmer, också.

Gå och prata med någon om Guds "dårskap" med korset. Som har Jesus! Gratis. :hjärta
Användarvisningsbild
notwoodstock
Diamantmedlem
Diamantmedlem

Inläggav Ready » ons 19 apr, 2017 20:14

Det känns väldigt konstigt att tillbe en människa som levat på jorden. Gud ska liksom inte vara fysisk.
Användarvisningsbild
Ready
Seniorhedersmedlem
Seniorhedersmedlem

Inläggav notwoodstock » ons 19 apr, 2017 20:24

Ready skrev:Det känns väldigt konstigt att tillbe en människa som levat på jorden. Gud ska liksom inte vara fysisk.

Du har rätt. Men han hade :

“Ty i honom bor gudomens hela fullhet lekamligen, och i honom haven I blivit delaktiga av den fullheten, i honom som är huvudet för alla andevärldens furstar och väldigheter.”
‭‭Kolosserbrevet‬ ‭2:9-10‬ ‭(1917 års Bibel)

"Fadern och jag är ett" sade Kristus, så att detta är ett värdigt överhuvud borde framgå!
Användarvisningsbild
notwoodstock
Diamantmedlem
Diamantmedlem

Inläggav zoidar » ons 19 apr, 2017 22:55

Ready skrev:Det känns väldigt konstigt att tillbe en människa som levat på jorden. Gud ska liksom inte vara fysisk.

Det är inget som tvingar dig att be till Jesus. Om det känns mer rätt för dig så kan du be till Gud eller Fadern.

Fast du tänker kanske mer på tanken att se Jesus som Gud.
Kära barn, låt oss älska, inte med ord eller fraser utan i handling och sanning. Då vet vi att vi är av sanningen, och vi kan inför honom övertyga vårt hjärta, vad det än anklagar oss för, att Gud är större än vårt hjärta och vet allt. (1 Joh 3:18-20)
Användarvisningsbild
zoidar
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Ready » tor 20 apr, 2017 00:44

zoidar,

Huvudfrågan är väl egentligen om Gud besvarar och beviljar bön. Gud kan ha andra planer för en människa än vad den människan själv har. Vad tror du?
Användarvisningsbild
Ready
Seniorhedersmedlem
Seniorhedersmedlem

Inläggav zoidar » tor 20 apr, 2017 08:36

Som du säger kanske Gud har en annan plan än jag själv tänkt mig. Men, sen tror jag också att Gud lyssnar på vår vilja och våra önskningar, han är ju den goda Fadern, och att hans plan sammanfaller med vad som passar oss och var vi hör hemma. Tänker mig att Gud aldrig ger mig ett uppdrag som jag skulle vantrivas med.

Om det vi ber om ligger helt utanför Guds plan, så kanske han inte ger oss det, men om vi ber om något som ligger inom fältet för Guds vilja, så ser jag ingen anledning till att han skulle neka oss det. Fast det finns alltid många faktorer, finns t.ex. en fiende som inte vill att vi ska gå Guds vägar.
Användarvisningsbild
zoidar
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Ready » tor 20 apr, 2017 20:21

Jag antar att du menar att fienden är satan. En präst sa att Bibeln var väldigt tydlig på den punkten att satan existerar.

Det är möjligt att Bibeln på något vis är sanningen (Guds ord). Men sen är det så att många människor helt enkelt är för dumma för att förstå och leva efter Bibeln.
Användarvisningsbild
Ready
Seniorhedersmedlem
Seniorhedersmedlem

Inläggav Geta » tor 20 apr, 2017 21:12

Har hört att ens kallelse är något som det är lätt att göra. Är man på fel väg,
när det är svårt och övergår ens förmåga?
Användarvisningsbild
Geta
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav notwoodstock » tor 20 apr, 2017 22:09

Jag tror Gud är så underbar så han har givit oss fri vilja, men en mystisk sak är att en sak ordet "synd" kan vara, i grekiska grundtexten, är att "missa målet". Och då vet jag inte exakt vilka mål som kan vara viktiga att klara.

Men jag tror det är så att Gud respekterar oss och inte påför sin vilja, utan som om det är en buske eller något, så beskär han våra böner, och klipper bort det som han inte uppfyller.

Men Guds natur är ett mysterium för mig, fortfarande. Jag har inte kunnat lista ut Gamla Testamentets Gud. Nya Testament är lite lättare - har man sett Jesus, så känner man Fadern, hur det nu står formulerat. Jesus var ju Guds "utsände",
Användarvisningsbild
notwoodstock
Diamantmedlem
Diamantmedlem

Inläggav zoidar » fre 21 apr, 2017 11:22

Betraktelse – Livets kyss

Då for Satan in i Judas, som kallades Iskariot och var en av de tolv. Han gick bort och talade med översteprästerna och ledarna för tempelvakten om hur han skulle kunna utlämna Jesus åt dem
/Luk 22:3-4

Förrädaren hade avtalat med dem om ett tecken och sagt: "Den som jag kysser den är det. Grip honom och för bort honom under säker bevakning!" När Judas kom, gick han genast fram till Jesus och sade: "Rabbi", och kysste honom.
/Mark 14:44-45

Avtalat mellan översteprästerna och Judas var redan skrivet, men Judas satte sitt namn på kontraktet, signerade det i Satans bläck genom sin kyss. Om den onde skulle kyssa Gud, så var det naturligtvis en dödens kyss. Jesus visste att denna stund skulle komma och han hade berättat om detta för lärjungarna: ”Människosonen kommer att utlämnas i människors händer” (Luk 9:44). Lärjungarna kunde inte förstå hur deras Messias skulle behöva lida döden, det var ju genom honom som det nya riket skulle komma.

En av fariseerna bjöd hem Jesus på en måltid, och han gick till honom och lade sig till bords. Nu fanns i staden en kvinna som var en synderska. När hon fick veta att han låg till bords i fariséns hus, kom hon dit med en alabasterflaska med olja och ställde sig bakom honom vid hans fötter och grät. Med sina tårar började hon väta hans fötter och torkade dem med sitt hår. Och hon kysste hans fötter och smorde dem med oljan. (Jesus sade:) ”Hon har fått förlåtelse för sina många synder. Det är därför hon visar så stor kärlek. Men den som har fått litet förlåtet älskar litet." Sedan sade han till henne: "Dina synder är förlåtna."
/Luk 7:36-38, 47-48

En kvinna i staden visste att hon levde ett liv som inte alls behagade Gud. Ja, när hon blev kallad synderska, så fanns det inget i henne som kunde säga emot. Hos människorna fanns ingen förlåtelse att få, det visste hon, men nu hade det glada budskapet nått henne. En Messias hade kommit, och det fanns nu en förlåtelse som var långt större än någon mänsklig förlåtelse. Inte nog med det, denne Messias, Jesus hade tagit in hos en farisé i närheten. Hon skyndade dit med en dyrbar alabasterflaska i sin hand. När hon väl kom in och hennes ögon fick möta Jesu blick, kunde hon inte hålla tillbaka tårarna. Hon torkade Jesus fötter med sitt hår, smörjde dem med oljan och kysste dem. Stor var kvinnans tacksamhet att hon äntligen kunde bli fri från sitt smutsiga liv och få börja om på nytt. I kärlek litade hon på frälsaren, på Guds glädjebud om förlåtelse, och Jesus försäkrade henne om just det hon längtade efter: ”Dina synder är förlåtna.” Kvinnan kom inte som rättfärdig, utan kom nedböjd, bedrövad över sig själv. Hennes kyss var en ödmjukhetens kyss, och det är en sådan kyss som ger rättfärdighet.

Vidare sade han (Jesus): ”En man hade två söner. Den yngre sade till sin far: Far, ge mig min del av egendomen. Då delade han sin egendom mellan dem. Kort därefter packade den yngre sonen ihop allt sitt och for långt bort till ett främmande land. Där förde han ett utsvävande liv och slösade bort det han ägde. Men när han hade gjort slut på allt, kom en svår hungersnöd över det landet, och han började lida nöd. Då kom han till besinning och sade: Hur många daglönare hos min far har inte mat i överflöd, och här håller jag på att dö av svält. Jag vill stå upp och gå till min far och säga till honom: Far, jag har syndat mot himlen och inför dig. Jag är inte längre värd att kallas din son. Och han stod upp och gick till sin far. Medan han ännu var långt borta, fick hans far se honom och förbarmade sig över honom. Fadern skyndade emot honom, föll honom om halsen och kysste honom: Min son var död men har fått liv igen, han var förlorad men är återfunnen.”
/Luk 15:11-14, 17-20, 24

Där korset var dödens kyss till Jesus, så var uppståndelsen livets kyss till mänskligheten. Gud Fadern omfamnar och kysser oss. Livets kyss, är den dyraste kyss, för den kostade Gud en dödens kyss. Låt oss bära med oss detta, och låta oss sprida det enkla och glada budskapet. Ropa ut från taken: ”Gud har förlåtit människan.” Låt oss omvända oss till Gud och ta emot segerkyssen.

Hälsa varandra med en helig kyss. Frid vare med er alla i Kristus.
/1 Kor 16:20, 1 Pet 5:14

Bild
Senast redigerad av zoidar fre 21 apr, 2017 18:04, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
zoidar
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Amandara » fre 21 apr, 2017 12:12

Många äro kallade men vem är utvald.....att föra Jesu ord - eller kan vem som helst säga jag hör guds röst och vet hans vilja? Så många profeter.....
http://amandasgardiner.wordpress.com
Användarvisningsbild
Amandara
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav zoidar » fre 21 apr, 2017 12:40

Det finns många olika utväljelser. Gud utvalde hela mänskligheten när han skapade henne. Gud utvalde alla människor genom Kristi kors. Gud utvalde 12 apostlar. Gud utvalde Paulus till att vara en hedningarnas apostel, då han blev speciellt utvald till att gå ut med budskapet till icke judar. Alla kristna har blivit utvalda till att leva för Kristus och sprida budskapet om Guds försoning.
Användarvisningsbild
zoidar
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav zoidar » fre 21 apr, 2017 18:19

Gjorde ett lite tillägg ibörjan av texten för den som är intresserad, dels ett bibelställe samt: "men Judas satte sitt namn på kontraktet, signerade det i Satans bläck genom sin kyss"
Användarvisningsbild
zoidar
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Andliga frågor

Hem