Vilka antidepressiva käkar ni?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderatorer: Moderator1, Admin1, Moderator2

Re: Vilka antidepressiva käkar ni?

Inläggav Cosmos » tor 12 okt, 2017 16:44

Amandara skrev:Venlafaxin är bra....SNRI

Efexor va? Jag mådde väldigt illa på den och blev inte ett dugg bättre. Seroxat/Paroxetin var en befriare men den är renodlad SSRI. Tidigare hade jag provat SSRI Cipramil men den var ren ankskit. Varvade upp men samtidigt slö i huvudet. Depressionen var emellertid oförändrad :wink:
Ta det kallt, varmare än så här blir det inte.
Användarvisningsbild
Cosmos
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Cosmos » tor 12 okt, 2017 16:54

MsTibbs skrev:Jag sköter medicin själv och har alltid gjort förutom när jag är inlagd då

Jag sköter också medicinen själv. Tar ut den på apoteket precis som vilken med som helst. När jag befann mig i mitt katastrofdecennium (80-talet) var jag tvungen att hämta all medicin på avdelningen. Och så i början av 00-talet försökte man pracka på mig APO-dos. Efter en vecka avslutades projektet eftersom jag blev så förbannad.
Ta det kallt, varmare än så här blir det inte.
Användarvisningsbild
Cosmos
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Nissegossen » tor 12 okt, 2017 18:24

Nu käkar jag inte antidepp, men sköter om tabletterna själv och hämtar ut på apoteket och numera sköter jag dosen själv på mina mediciner, skriver ett PM på viska och talar om vad jag vill ha för mediciner och börjar det ta slut, får jag receptet förnyat eftersom jag också kan bli fly förbannad på läkaren.

Så i nuläget inga problem efter att i samtal med ssk kallade läkaren en han och läkaren ville att jag skulle hämta ut medicinen samma dag de tog slut. Kallade läkaren idiot och sade han är antingen en ren idiot eller också står han på utbildning. Nästa gång sade han, läkaren är en hon och är på typ första jobbet som utbildad läkare. Jag frågade han sade du vad jag sa. Svaret var nej och nu står det i journalen ingen missbruksrisk, ja, vadå inte en benzo så långt ögat når och de vadå fan, vem missbrukar antipsykotika?
Motto: störst av allt är kärleken! lever för viska! Love is sweet and humble as an Humble Bee, instead of an Humvee! http://www.youtube.com/watch?v=N2XyNn5z5lk
http://en.wikipedia.org/wiki/Humvee
nissegossen2@gmail.com
Användarvisningsbild
Nissegossen
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav ispegelland » tor 12 okt, 2017 20:42

Nya färska läkare är det sämsta man kan få. De är överförsiktiga med recepten och har inte så vid referensram så de måste liksom vara på den säkra sidan. Alla blir ju bättre i sitt yrke allt eftersom och bästa läkarna är 60-65, under 40 är som att inte få träffa en riktig läkare i psykiatrin.
"In nature there's no blemish but the mind:
None can be call'd deform'd but the unkind."
~ William Shakespeare
Användarvisningsbild
ispegelland
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Geta » tor 12 okt, 2017 20:52

De som är mest rädda är stafettläkare. De vågar bara skriva ut medicin för ett par månader, då de inte har träffat patienten.
Användarvisningsbild
Geta
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Drummer » tor 12 okt, 2017 21:17

Ibland när man är deprimerad och har ångest så behöver det inte alltid vara Seratoninbrist utan brist på Gaba! Gaba gör oss lugna och koncentrerade! Borde finnas mer mediciner än Benzo som har effekt på Gaba! Buspar kan ha effekt men dom flesta är inte nöjda med den medicinen! Leponex kan ha en viss benzoliknande effekt och minskar risken för självmord och har en effekt mot depression också! Många som testat många Antidepressiva utan effekt går oftast över till Antipsykos medicin!
Användarvisningsbild
Drummer
Seniorhedersmedlem
Seniorhedersmedlem

Inläggav charlie2 » fre 13 okt, 2017 09:48

jag har i periodvis käkat ssri från och till hela tiden.tycker att dessa har fungerat bra på mig. :tummenupp
den bästa som jag har testat har varit prozac tycker jag. :dans
charlie2
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Admin1 » fre 13 okt, 2017 10:49

Depression brukar bara finnas vid schizofreni de första 5-6 åren, sedan är det oftast negativa symptom som man har.
Läs Viska:s självhjälpsbok Upp till Kamp!
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Inläggav Geta » fre 13 okt, 2017 10:53

Även negativa symtom kan lindras med åren.
Användarvisningsbild
Geta
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav charlie2 » fre 13 okt, 2017 11:04

grejen är man måste fortsätta att ta ssri hela tiden man skall inte sluta med dem för då så blir man sämre. :oops:
charlie2
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav charlie2 » fre 13 okt, 2017 11:47

prozac nation är annars en bra film någon som har sätt den hära. :o :?:
charlie2
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav charlie2 » fre 13 okt, 2017 12:09

Admin1 skrev:Depression brukar bara finnas vid schizofreni de första 5-6 åren, sedan är det oftast negativa symptom som man har.

jag käkade prozac under några års tid förut upplevde att ångesten minskade och man blev gladare av den också. :tummenupp
charlie2
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Nissegossen » fre 13 okt, 2017 14:38

Var på Apoteket idag och hämtade ut medicin, sedan gick hon till "min låda" och kom med D-vitamin droppar har inte tagit något ännu, men nu är de hemma i alla fall. Förra gången hade de det inte.
Motto: störst av allt är kärleken! lever för viska! Love is sweet and humble as an Humble Bee, instead of an Humvee! http://www.youtube.com/watch?v=N2XyNn5z5lk
nissegossen2@gmail.com
Användarvisningsbild
Nissegossen
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Nissegossen » fre 13 okt, 2017 14:43

Tjejerna på Apoteket håller koll på mig och så fort en medicin jag frågat efter, så nästa gång har de medicin ifråga och hämtar "min låda" direkt. brukar ta med mig en Metro vilket uppskattas både av dem och även vårdcentralen och de anställda tar ofta med sig in. Kassan likadant och det är mutan för att låna deras toa och därför lägger jag då och då en 10 till kaffekassan och säger bjud städerskan på en kopp.
nissegossen2@gmail.com
Användarvisningsbild
Nissegossen
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav IngeF » fre 13 okt, 2017 20:35

ispegelland skrev:Jag äter inga antidepressiva längre, sedan många år, för jag har sluppit depressioner sen jag började med lithium. Därför är jag nöjd med lithionit, tycker man känner sig mer lugn av dem än antidepressiva.

Litium er den eldste medisinen mot manisk-depressiv sykdom. Virkemekanismen er ukjent. Brukes mot cluster-hodepine også.
Senast redigerad av IngeF fre 13 okt, 2017 21:38, redigerad totalt 1 gång.
IngeF
Platinamedlem
Platinamedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Om läkemedel

Hem