Vad betyder Felleskost/mnd? IngeF kolla gärna hit.

Här kan allt diskuteras.

Moderatorer: Moderator1, Admin1, Moderator2

Vad betyder Felleskost/mnd? IngeF kolla gärna hit.

Inläggav Carmen Al Kebab » tis 31 okt, 2017 21:09

I Norge står det på bostadsmarknaden: Felleskost/mnd.

Betyder det hur mycket hyran ligger på? Ser i så fall ut som att hyrorna är ungefär lika höga som i Sverige, undantaget om man hyr privat av någon annan.

Kan den som äger bostaden hyra ut och tjäna pengar på det i Norge? Ser ut så, eller har jag fel?
Carmen Al Kebab
Platinamedlem
Platinamedlem

Re: Vad betyder Felleskost/mnd? IngeF kolla gärna hit.

Inläggav MsTibbs » tis 31 okt, 2017 22:52

Felleskostnad per måned är ovanpå hyran. I där kan tex trappstädning och målning av utsidan av lägenhetshuset ingå.

I regel bor man dyrare i Norge än i Sverige. Till det är dugnad vanligt i Norge. Då förväntas alla boenden kratta löv, måla, rensa cykelgarage, klippa häckar... gratis och med god min! :)
AS, ADHD och schizoaffektiv. On the internet all tears are virtual, and all my imaginary friends are real.
"Benzo är den enda medicin som fungerar i burken." ---Psykiater
Användarvisningsbild
MsTibbs
Seniorhedersmedlem
Seniorhedersmedlem

Inläggav Carmen Al Kebab » tis 31 okt, 2017 23:07

Så jävla nice, maten är såklart dyrare men hyran ungefär densamma.

Man tjänar ca 30-50% mer i Norge än i Sverige, inkluderat allt.

Och man har mer makt som psykpatient i Norge?
Norge har mindre problem än Sverige, klart man kan prioritera psykpatienter då.
Har läst en del bra om norsk psykvård jämfört med svensk psykvård.

Problemet är att jag inte har norsk sjukersättning ifall jag folkbokför mig där, måste bli medborgare? Kan iofs ta svensk sjukersättning, men man vet aldrig när man blir inlåst, det är därför det är säkrare att ha norsk sjukersättning.
Carmen Al Kebab
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Admin1 » lör 04 nov, 2017 13:27

Det fanns tidigare en medlem, som bott i Norge. Han tyckte det var bättre i Sverige för i Norge blev han isolerad vid kommenderande hallucinationer.
Läs Viska:s självhjälpsbok Upp till Kamp!
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Inläggav IngeF » lör 04 nov, 2017 15:36

Carmen Al Kebab skrev:I Norge står det på bostadsmarknaden: Felleskost/mnd.

Betyder det hur mycket hyran ligger på? Ser i så fall ut som att hyrorna är ungefär lika höga som i Sverige, undantaget om man hyr privat av någon annan.

Kan den som äger bostaden hyra ut och tjäna pengar på det i Norge? Ser ut så, eller har jag fel?

Felleskostnader kalles også fellesgjeld. Mer her:
http://www.boligmani.no/gode-tips/ressurs/felleskostnader/13948

Ja, man kan eie og leie ut i Norge.
IngeF
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Carmen Al Kebab » lör 04 nov, 2017 19:34

Är inte folk jätte rika på att hyra ut lägenheter i Norge?
Carmen Al Kebab
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav IngeF » lör 04 nov, 2017 22:52

Det har drevet boligprisene i været på en måte som gjør at myndighetene har tatt grep hva gjelder såkalt sekundærboliger.
IngeF
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav IngeF » lör 04 nov, 2017 23:15

Admin1 skrev:Det fanns tidigare en medlem, som bott i Norge. Han tyckte det var bättre i Sverige för i Norge blev han isolerad vid kommenderande hallucinationer.

Jeg fikk tettere oppfølging i Uppsala enn her jeg bor nå. Bedre å ha Akademiska i nærheten enn å bo på bygda i Norge hva gjelder spesialiathelserjeneste.
IngeF
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Carmen Al Kebab » tis 07 nov, 2017 01:00

IngeF, det jag inte riktigt fattar är detta med fellesgjeld... Måste hela lägenhetshuset betala fellesgjelden för att byta tak, köpa en ny dörr, renovering, vattenskada, stambyte osv? Är det inte mycket att betala 150.000 NOK i fellesgjeld då? Är fellesgjeld någon typ av konto där man lägger in pengar, sedan tar laget pengarna därifrån ifall något inträffar?

Hur kan de veta exakt hur mycket fellesgjeld de kommer kräva? De vet ju inte före skadan är inträffad?

Annars kan jag bara fråga banken i Norge när det är dags... Kan vara bra att fråga här innan.

Förresten, galet hur en 80 m2 lägenhet kan ha bara ca 1500 NOK/månad i hyra.

Hur ofta betalar man fellesgjeld?
Carmen Al Kebab
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Admin1 » ons 08 nov, 2017 12:01

IngeF,

Idag anses Uppsala ha den bästa schizofrenivården i landet, så därför var den nog bättre än där du bor. Uppsala har ju också universitetssjukhus, så de har professorer i psykiatri.
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Inläggav IngeF » tor 09 nov, 2017 10:06

Jeg lengter egentlig "hjem" dit på flere vis.
IngeF
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav IngeF » tor 09 nov, 2017 19:19

Admin1 skrev:IngeF,

Idag anses Uppsala ha den bästa schizofrenivården i landet, så därför var den nog bättre än där du bor. Uppsala har ju också universitetssjukhus, så de har professorer i psykiatri.

Ja, de hadde Professor Emeritus Leif A. Lindström som spurte om jeg hadde fått Celebral Parese i voksen alder....
IngeF
Platinamedlem
Platinamedlem

Inläggav Admin1 » tis 14 nov, 2017 16:15

Längre tillbaka fanns det en professor emeritus i psykiatri i Uppsala, som var svensk-finländare. Han hade deltagit vid fronten i finska vinterkriget.
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Inläggav Nissegossen » tis 14 nov, 2017 20:24

Jag hade en gymnastik lärare, han var frivillig i den 5000 man starka Svenska kontingenten som deltog i det första drabbningen mot Sovjet i Finland och var befäl, kapten på ett kompani. Han bodde här i området på gamla dar och jag hittade hans portfölj och han ringde mig, då jag lämnat in den på en skola mitt emot. Där hade jag lämnat uppgifter om mig, de hade hittat hans adress, därför ringde han mig och tackade mig för att jag hade lämnat in den. Då visste jag inte om att det var min före detta lärare i gymnastik, jag och min dåvarande sambo och vi bjöd in honom på fika och han kom hit med en tavla inom glas och ram, då han undrade vad jag skulle ha i hittelön, jag hade ju sett skisserna han hade i sin portfölj och sade pengar vill jag inte ha, men du tecknar bra och skisserna var för ett större objekt han ville göra, så jag sade en tavla med vad du själv gjort. Runt bordet satt vi och under tiden kom vi fram att jag hade haft honom som lärare, jag plockade fram aktuella betyg, han kände igen rektorn men inte min klassföreståndare och det var en slätstruken trea i betyg och han hade en permobil att köra med då han var riktigt gammal.

Senast jag såg honom satt han på permobilen och han fick utav mig en emergency poncho Detta för att det regnade just då och som jag hade i packningen, det var det sista jag såg av honom.
Motto: störst av allt är kärleken! lever för viska! Love is sweet and humble as an Humble Bee, instead of an Humvee! http://www.youtube.com/watch?v=N2XyNn5z5lk
http://en.wikipedia.org/wiki/Humvee
nissegossen2@gmail.com
Användarvisningsbild
Nissegossen
Jubelhedersmedlem
Jubelhedersmedlem

Inläggav Admin1 » ons 15 nov, 2017 09:31

Min konfirmationspräst var svensk-finländare och hade varit löjtnant i vinterkriget. En mycket trevlig och lågmäld man. Det finns nog inga sådana präster i Sverige längre.
Användarvisningsbild
Admin1
Administratör

Återgå till Allmän diskussion

Hem